Denne talen ble holdt i INRI-Kyrkja 7.5.2023. Den omhandler den sanne Jesus, men også de mange falske messiaser og falske profeter som Jesus selv advarte om at skal komme.
Bilde: Unsplash
Talen tar utgangspunkt i det som var søndagens prekentekst.
Transkripsjon av talen
Jeg vil begynne med dagens tekst. Der står det: "Jeg er det sanne vintre og min far er vinbonden. Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort. Og hver grein som bærer frukt, renser han, så den skal bære mer. Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. Bli i meg, så blir jeg i dere", Joh 15:1-4.
Det som er veldig spesielt med Guds ord, er at det er sannhet. Det er ingen bøker som Bibelen. Det er ingenting som Bibelen, for dette er Guds skrevne ord til oss. Og vi skal legge nøye merke til hva det er Jesus sier.
Jeg var så vidt innom det siste gangen jeg talte. Nå skulle jeg jo egentlig ikke tale i dag, men nå kom det en anledning. Og jeg nevnte faktisk det sanne vintreet sist. I Johannes Evangelium står det mange slike «Jeg er»-utsagen. «Jeg er» er jo også Gudsnavnet. Når Jesus tar det i sin munn, så er det mektig. Han sier: «Jeg er», og så forteller han om en egenskap med seg selv. «Jeg er det sanne vintreet.»
Den som er kommet til tro på Jesus, den har blitt i live. Det er ikke sånn at du kan være halvkristen. Du kan heller ikke være veldig kristen. Du er enten kristen eller ikke. Det er enten lys eller mørke. Enten er du en gren på vintreet, så er du det ikke.
Frelst av nåde
Og det står «For av nåde er dere frelst ved tro, og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave.» Så ingen her inne kan rose seg over denne troen. Ingen her inne kan rose seg over noe som helst overfor Gud. Men vi kan rose oss over det at vi kjenner Gud, som det står i Jeremia. Vi skal rose oss av Jesus.
Vi er ikke født av blod, vi som hører Jesus til, heller ikke av kjøds vilje; heller ikke av manns vilje, men av Gud. Det er gode nyheter. Evangeliet er gode nyheter.
Her ser dere hva denne verden ville sagt var gode nyheter. Et godt eksempel på at VG finner en fantastisk nyhet: Nytt Alzheimer gjennombrudd, leser vi. Medisinen kan bidra litt. Men det er dette her som skulle være nyhetene i VG. Her står det: «Jesus er død i ditt sted. Gud tok selv straffen som du fortjente. Du kan få evig liv.» Tenk om dette hadde stått i VG. Dette er de gode nyhetene.
«For Kristus er lovens endemål til rettferdighet for hver den som tror.»
Vi klarer ikke å nå fram til Gud gjennom loven. Vi når ikke Gud gjennom eget strev. Det er umulig for oss. Vi har det ikke i oss. Vi kunne gjort hva som helst, brukt hver dråpe av vår svette på å prøve å oppfylle loven. Men det går ikke. Men Jesus er lovens endemål til rettferdighet for hver den som tror.
Og som vi snakket om sist, dette er ikke for at vi skal fortsette i synden. Vi skal følge Jesus som den gode hyrde, i et nytt liv i Ånden. Vi leser videre. «For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjertet tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.» Dette er de gode nyhetene. Det er de fantastiske nyhetene.
Det er dette vi samler oss om nå i dag. Alternativet ville vært å skulle oppnå denne rettferdigheten selv. Men da hadde vi hatt et stort problem. Men vi har fått rettferdigheten tilregnet ved tro. Det er stort!
Jesus er det sanne vintreet
«Jeg er», sier Jesus. Dagens tittel handler om det sanne vintreet. Men hvorfor sier ikke Jesus bare at «jeg er vintreet»? Han sier at «jeg er det sanne vintreet». Dette skal vi legge merke til, og vi skal se på hvilken kontekst dette er skrevet i.
Jesus er det sanne vintreet. Han er også livets brød. Han er verdens lys. Han er døren. Han er den gode hyrde. Han er oppstandelsen og livet, og han er veien, sannheten og livet.
Alle disse ordene og tegnene som Jesus gjorde, står det om i Johannes evangelium. Det kunne vært skrevet mye mer der i Johannes evangelium, men "disse er skrevet for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn".
Det står også i starten av Johannes evangelium at "i begynnelsen var ordet, og ordet var hos Gud, og ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av det som er blitt til". Og litt lengre ned i evangeliet der, så i teksten står det, og "ordet blitt kjød og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbåren sønn har fra sin far, full av nåde og sannhet".
Hva var det Johannes skulle overbevise om gjennom evangeliet sitt? Jo, at Jesus er Messias, Guds sønn. Det var profetert om han i det gamle testamentet. Det var skrevet mange bøker om han, og israelsfolket hadde forventninger. Det ble dokumentert at Jesus er Messias.
Hva var det som skjedde? Jo, ordet, det evige Guds ord: i begynnelsen var ordet. Jesus var i begynnelsen, og her står det ordet med stor bokstav, det er ordet som person, Logos. Jesus har alltid vært Gud, og han har aldri ikke vært Gud. Legg merke til det.
Vingårdsmannen beskjærer greinene
Så leser vi i teksten vår, at Jesus sier: "min far er vinbonden". Det er han som steller med greinene, for "hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, mens hver gren som bærer frukt, renser han så den skal bære mer". Dette er lys og mørke, det er enten-eller. Enten er du på dette treet, eller så er du det ikke.
For deg som er på dette treet, så hører det med til dette, å være i Guds omsorg, at Gud steller med oss. Han vil ikke at det urene skal henge ved oss, han vil rense oss.
Det står mye om dette i Bibelen. Jeg vil her nevne Daniel 12:10. Der står det om endens tid. "Mange skal rense seg og gjøre seg hvite, og bli prøvd. Men de ugudelige skal fortsette å være ugudelige. Og ingen ugudelig skal forstå det, men de forstandige skal forstå."
Det er dette som skjer i verden rundt oss nå. Vi er i endens tid. Det står om disse to strømmingene i vår tid. Det står om det store frafallet. Jeg har snakket om det noen ganger her. Det står om Babylon; om skjøgen Babylon, skjøgekirken, som griper til avgudsdyrkelse og all slags urenhet, og som blander alt sammen i en gullskål av elendighet, som skjenker folkene fulle. Det er urenhet.
Men imot dette leser vi også om bruden som gjør seg klar. Det er menigheten. Det er ikke nødvendigvis den helt store flokk, men det er en unik flokk, for det er disse som renser seg og gjør seg klar til at Jesus snart kommer igjen. Og det er disse to store strømmingene.
Dere er alt rene på grunn av Ordet jeg har talt til dere
Jeg vil komme mer inn på dette når vi beveger oss fremover i budskapet i dag. Jesus sier at vi skal bli i ordet. "Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere". "Bli i meg, så blir jeg i dere". Dette sa han i den teksten vi har lest nå.
I en annen del av Johannes-evangeliet så sier han følgende: "Om noen elsker meg, da holder han fast på mitt ord, og min far skal elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. Den som ikke elsker meg holder ikke fast på mine ord. Det ordet som dere hører er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg".
Den som elsker Jesus tar vare på hans ord. Dette er også et kjennetegn ved denne bruden som jeg snakket om, denne lille menigheten. Den trenger ikke være så stor og fantastisk og imponerende på så mange slags vis, men den har med seg dette at den holder fast på Jesus ord. Alle Jesus ord. "Din synd er deg forlatt". Og "gå bort og synd ikke mer". Begge deler hører med. Og alle Jesus ord.
Åndens frukt
Å være kristen er ikke en intellektuell øvelse av en eller annen sort, eller en eller annen riktig mening. Det er ikke i hjernen kristendommen sitter. Selv om det er tanker, og det er ord, så er det først og fremst et hjerteforhold. Det som har skjedd i hjertet er at en har fått et nytt menneske. En er blitt født på ny. En har fått en ny vilje i seg som står den gamle menneske imot.
Det er denne nye viljen som ikke er født av menneske, men som er født av Ånd. Her finnes frukten som vokser fram til glede for Gud: Åndens frukt. Den som er i Jesus, ved å ta vare på Jesus ord, den bærer mye frukt. For dette treet, det må bære frukt. Det er fordi det er Jesu livskraft, det er Den hellige ånd, som strømmer gjennom oss når vi blir i treet. Og "Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet, og selvbeherskelse".
Ja, vi svikter også. Så vi ser også det motsatte. Likevel må vi si at at der det ikke er frukt, enten i en enkeltpersons liv eller i en menighets liv, så er det noe alvorlig galt. Da må vi spørre oss hva det er som mangler. Åndens frukt, den strømmer naturlig fram av det å være i en sann livsforbindelse til treet: det sanne vintreet, som er Jesus.
Vokt dere for det falske!
Men nå vil jeg også problematisere litt. Jesus taler det vi trenger, og da trenger vi også å høre om skjærene i sjøen. Det er fint når vi kjører båt, og hvis det ikke er et eneste skjær i sjøen, da kjører vi rett frem. Hvis det er et skjær, så vil vi vite om det. Jesus har omsorg for oss. Han vil at vi skal vite om skjærene i sjøen.
Han sier: "Vokt dere for de falske profetene. De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver. På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker eller fiken av tistler. Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter."
"Ikke enhver som sier til meg, Herre, Herre, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske fars vilje. Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre, har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vi gikk bort fra meg, dere som gjorde mot loven."
Ja, og dette er svært alvorlig. Det er Jesu ord. Det er skjær i sjøen. Det er sanne skjær i sjøen. Da gjelder det oss. Om det gjelder noen i verdenshistorien mer enn andre, så gjelder det oss. For da Jesus ble spurt om hva som var tegnet på hans komme, svarte han: "Se til at ingen fører dere vill".
Så leser vi idag: Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden når de brenner. Dette er alvorlige ord. Men som jeg leste her: Hvem var det som ble forvist av Jesus her? Det var ikke noen som hadde mangel på gode gjerninger, men de hadder mangel på kjennskap til Jesus. Da er dommen fryktelig. Det er forferdelig å komme på den siste dag og si: Herre, herre, har jeg ikke gjort...? Og så sier han hva jeg har gjort.
Men det hjelper ikke hva du har gjort, hvis du ikke kjenner Jesus.
Se til at ingen fører dere vill!
Men kjenner du Jesus? For det er mange Jesuser der ute. Om du har vært borti nyreligiøsitet, så tror jeg dette punktet er ganske lett å kjenne igjen. For der er det mange Jesuser. De kan si: "Ja, jeg har vært i kontakt med Jesus, og han var sånn og sånn". De omtaler han ofte som en engel. Det er mange Jesuser der. Men det er kun én ekte, og han heter Jesus Kristus. Han er det vi er her for å gi ære. Men vi er nødt til å legge merke til hva som står i Bibelen.
Paulus sier: "For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn han vi har forkynt". Å, måtte ikke det være tilfelle her i INRI-Kyrkja. Måtte en vokte portene for det som skjer i vår tid! For dette skjer i vår tid.
"Og det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg om til en lysets engel". Som Jesus sa: "for falske messiaser og falske profeter skal stå frem og gjøre store tegn og under for å føre også de utvalgte vill om det var mulig. Se, jeg har sagt dere det på forhånd." Han sier det rett ut. "Se, jeg har sagt dere det på forhånd".
Kommer Jesus snart igjen? Vi ser på tegnene at hans komme nærmer seg. Jeg tror mange her inne, ja, jeg tror de fleste her inne har sett at disse tegnene er der. Men har dere da gitt akt på det Jesus sier? Hva er tegnet på mitt komme? Det er jo dette som ligger Jesus på hjertet. "Se til at ingen fører det dere vill. Se, jeg har sagt dere det på forhånd".
Tidens tegn er dere ikke i stand til å tyde!
Jesus talte strengt til fariseerne. For Jesus forstår; han ser til hjertet, og han ser rett gjennom oss mennesker. Til fariserene sa han: "Om kvelden, sier dere, det blir godvær, for himmelen er rød, og om morgenen: I dag blir det uvær, for himmelen er rød og mørk. Det dere ser på himmelen, vet dere å tyde. Men tidens tegn kan dere ikke tyde".
Da er vi inne på et tankevekkende ressonnement her. For fariserene, de ventet på Messias, men de så han ikke når han kom. Og vi som har lest Bibelen, og som ser at Jesus kommer nærmer seg, vi venter på, eller bør i alle fall være akta på, de falske messiaser, eller den falske Jesus. Men ser vi den falske Jesus når han stiger frem midt iblant oss?
For den falske Jesus, eller disse falske messiaser, kommer jo til oss i form av fordreide representasjoner, altså fordreide måter å fremstille hvem Jesus er. De kommer gjennom usann lære.
Så vi må kjenne Jesus, for ved å kjenne det ekte, da kan vi avsløre det falske. Mange falske messiaser skal stå frem, og det ordet som er brukt her, det er pseudokristus på gresk. "Pseudo", det betyr falskt. Det brukes for å markere noe som overfladisk ser ut til å være én ting, men som i virkeligheten er noe annet.
Vi må akte på dette. Det skal komme mange falske profeter og mange falske Messiaser. Men vi kan ikke vente at vedkommende kommer med et skilt hvor det står "falsk messias". Det er veldig lite sannsynlig.
I Berøa hadde de et edlere sinn
Spørsmålet blir hvordan vi kan avsløre det falske? For vi kan avsløre det falske. Ingen av oss er overgitt til disse falske messiasene. Vi er ikke det, for Jesus vil ha oss helt hjem, og han har advart oss på forhånd, slik at vi skal akte på det, og ikke la oss lure.
I Apostlenes gjerninger 17:11, leser vi om menigheten i Berøa; at "disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika. De tok imot ordet med all god vilje, og gransket hver dag i skriftene, om det forholdt seg slik som det ble sagt."
Og det må dere også gjøre, når dere har vært på et møte som i dag. Gå hjem og sjekk om det virkelig forholder seg slik som det ble sagt. La dette være det naturlige. Når jeg nå taler om dette emnet, så tro heller ikke på meg hvis dette ikke står i Bibelen. Les selv hva Jesus sier om de siste tider og siste ting; og hvis dette samsvarer med mine ord, så ta det til hjertet.
Bli ikke kastet omkring av en hver lærdoms vind
I Efeserbrevet lærer vi om å kjenne Jesus; å kjenne skriftene; og å være grunnfestet. Vi skal ikke lenger skal være som "småbarn, og la oss kaste og drive omkring av hver lærdoms vind, ved menneskers spill, ved kløkt i vilfarelsens listige knep".
Det står altså om lærdoms vind. Her er det rolig, og fint. Men jeg sa det til Olav i en samtale som jeg hadde, at "ja, men sånn kan det også være midt i en orkan". I stormens øye er det rolig. Men hvis du beveger deg ut, da kan vindkastene være sterke. Og jeg vil langt på vei påstå at det er en tornado, det er en orkan av lærdomsvind rundt omkring oss. Så la oss bli i stormens øye. Nær Jesus. Nær ordet. I ordet. I Jesus.
Så la oss da også kjenne Jesus; kjenne skriftene. Det skjer mye i vår tid.
Dette er et bilde fra en menighet fra trosbevegelsen, fra et stort møte i USA. Jeg tror det var plass til nærmere 20.000 bare i lokalet der. Jeg skal ikke la dette bli en lang utlegging av trosbevegelsen, eller noe i den retning. Men jeg har lyst til å påpeke at der blir det sagt ting om Jesus, som ikke er sant. Det blir snakket om en annen Jesus, men folk stimler til, som om det var den mest fantastiske budskapet som finnes.
Men det er jo nettopp dette jeg nå vil advare imot, at i den siste tid skal det komme pseudo-Kristuser. Det skal komme falske messiaser. Det er ingen der som står med et skilt hvor det står "falsk messiaser" på scenen. Men de kommer med et nytt evangelium. De kommer med en annen Jesus. De kommer med mange andre budskap.
Og det er profetert. "For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne læren. Men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengde vis, ettersom det klør i øret på dem. De skal vende øret bort fra sannheten og vende seg til eventyr." Det er profetert. Det er sagt på forhånd. Jesus sa: "Se, jeg har sagt dere det på forhånd".
En konkret advarsel
La meg også være konkret. Jeg har sagt at det ikke skal være en utleggelse av trosbevegelsen eller lignende. Men jeg vil ta et eksempel for å vise noe av det som skjer, helt konkret. Mannen på dette bildet er en ekte person. En veldig rik predikant. Kenneth Copeland heter han. Han fronter en lærere som vitner om en annen Jesus. Han sier blant annet da: "Du har ikke en Gud i deg. Du er en." Og han sier: "Adam var ikke bare litt lik Gud. Han var ikke bare nesten som Gud. Han var ikke underordnet Gud. Adam i Edens hage var Gud, manifestert i kjød." Og han sier: "Når jeg leser i Bibelen at Gud sier: 'Jeg er', så smiler jeg og sier: 'ja, jeg er også'."
Her bruker han gudsnavnet på seg selv. Vi ser hvilken frekkhet dette er. Jesus ble korsfestert på grunn av at han brukte "Jeg er"-navnet. Men ingen går og korsfester de som gjør det i våre dager. I våre dager, stimler en etter de som fluer etter lyset. Det er så alvorlig.
Jeg skal ikke nevne mange navn, men jeg er nødt til å nevne det følgende navnet, for det er en av de som mange i Norge har lånt øret til, nemlig Todd White. Han kaller Kenneth Copeland for en åndelig far. Du kan se det på video. De står der som gode venner og snakker slik. Det er ikke vanskelig å dokumentere. Og Todd White uttrykker en liknende lære. Han sier, at "Jesus helbredet aldri mennesker som Gud, men som et menneske i en perfekt relasjon til Gud".
De taler også om at da Jesus kom til jord, så var det ikke som Gud. Men det var som et menneske som ble fylt av Den hellige ånd. Og hva er det vi som kristne skal være? Jo, fylt av Den hellige ånd. Og hva var da forskjellen på oss og Jesus? Ikke veldig stor, når det kommer til stykket.
Sagt i Norge: - Det Jesus var, kan vi også være
Finnes samme lære også i Norge? Ja. Jeg skal her nevne et sitat som nylig hørte i en tale. Jeg skal ikke her nevne navnet. Det vil jeg ta opp med eldsterådet, for navnet er viktig. Men det er ikke poenget her. Her er poenget å avsløre en falsk lære. Å avsløre falske versjoner av Jesus. Falske messiaser har jeg snakket om. De kommer i form av falske representasjoner av hvem Jesus er. Det følgende ble altså sagt om Jesus. "Det han var, det kan vi også være. For vi skal gjøre de samme tingene som han." Det høres kanskje ikke så veldig alvorlig ut, men er det sant, sier jeg da? Det Jesus var, det kan du også være. Ja vel? Jesus er livets brød. Er du livets brød? Kan du være livets brød?
Som det ble sagt her "det han var, det kan vi også være...". "Jeg er verdens lys". "Jeg er døren". "Jeg er den gode hyrde". Kan du være den gode hyrde? "Jeg er oppstandelsen og livet." Kan du være oppstandelsen og livet? Nei! Dette er alvorlig. Og det skjer midt i blant oss. Dere er ikke garantert for at det ikke skjer i dette lokalet her.
Men nå har dere hørt det, så stopp det neste gang disse folkene har lyst til å komme og bruke INRI-Kyrkja som sitt talerør. Jeg vil gjerne si mer, gjerne med eldsteråd, å komme med detaljer i disse tingene. Men nå taler jeg til forsamlingen. Det skjer midt i blant oss. "Men det han var, det kan vi også være". Står det skrevet? Nei, Bibelen taler ikke sånn.
Kuren imot denne typen vranglære
Det står om Jesus: "Derfor har Gud høyt opphøyet ham og gitt ham navnet over alle navn, for at hvert kne skal bøye seg i Jesu navn, i himmelen, på jorden og under jorden." Jesus er den opphøyde. Hele Bibelen handler om Jesus. Hele det gamle testamentet handler om å profetere om Jesus.
Da kan vi ikke snakke sånn om oss selv, som om vi er Jesus.
Vranglære i vår tid handler om å forandre på læren om hvem Jesus er. I praksis kan det føre til at en degraderer Jesus. Ikke med de store ordene, men på disse måter som jeg har nevnt. Det har en demonisk bakgrunn. Det kommer fra avgrunnen, og det sprer seg i blant oss. Mennesker lar seg lure, og en opphøyer mennesket.
Der finnes en kur imot disse tingene i Korintherbrevet. "For jeg ville ikke vite noe blant dere uten Jesus Kristus og ham korsfestet". Det betyr ikke at vi bare skal snakke om korsfestelsen, men det betyr at det er denne Jesus - den korsfestede og oppstandende Jesus; offerlammet; han som blir profetert om; han som kom for å sone vår synd; han som setter oss fri fra lovens forbannelse - det er denne Jesus vi skal løfte fram. Det er den sanne Jesus.
Da holder vi oss på veien. Du kan innvende: «Ja, men jeg er du ikke for hard nå». Jeg vil si at nei. Vi må se på hva Jesus sier. Han sier at vi skal være på vakt mot disse tingene. Han sier at det skal skje. «Jeg har sagt det på forhånd», sier han. Og han sier også at «en liten surdeig syrer hele deigen». Så når vi møter denne læren, så må vi avvise den på det sterkeste. Ikke ha noe med slikt å gjøre.
Vranglære som fører til fortapelse
Vi leser: «Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglærere som fører til undergang». Eller «fører til fortapelse», står det i en annen oversettelse. «Og til og med fornekte den herre som har løstkjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse. Mange kommer til å følge dem i deres utsegelser, og sannhetens vei vil bli spottet på grunn av dem».
Og derfor står det også noe om at vi skal kjenne treet på dets frukter. Her vil det ikke alltid være synlig med en gang, men over tid kommer det fram hvilket slags frukter dette er talt om. Det er ikke de gode fruktene. Og det er ikke snakk om at de står med skilt: «Dette er vranglære». Nei, de lurer seg inn. Og derfor må vi kjenne Jesus, så vi kan forsvare ordet, forsvare den sanne Jesus.
Og helt til slutt, dette er siste slide. Det er fra Judas brev. Der står det om den siste tid. «Men dere mine kjære, må huske det som er forutsagt av vår Herre Jesus Kristi apostler, da de sa til dere: I den siste tid skal det komme folk som spotter og følger sine egne ugudelige lyster. Dette er de som skaper splittelse. De har sjel, men Ånden har de ikke. Men dere mine kjære, må bygge dere selv opp på deres høyhellige tro, og stadig be i Den hellige ånd. Hold dere i Guds kjærlighet, mens dere venter på vår Herre Jesus Kristi, miskunn, som gir dere evig liv. Dem som tviler skal dere ha barmhjertighet med. Andre skal dere redde ved å rive dem ut av ilden. Og noen skal dere ta dere av, men vær varsomme, så dere til og med avskyr kappen som er flekket av sanselighet.»
Ja, noen må rives ut av ilden. Jeg sier at disse ting skjer iblant oss, så la dette være en riving ut av ilden for deg som måtte ha havne ut i ting som ikke er godt.
Og vær ikke skamfull over å ha hørt på ting du ikke burde høre på. Det er ikke du som er vranglæreren. Det er disse som er vranglærere. Men du må la deg rive ut av ilden, og så vil Jesus trøste og hjelpe og forbinde alle sårene. Han vil sette alt i rette skikk. Så la oss bare takke Jesus for at han har advart også imot disse skjærene i sjøen, og la oss sammen verne ordet, slik at det ikke blir en åpen dør for denne type forkynnelse her i denne forsamling.