Jesus er seierherren! På korset seiret han over døden, Djevelen, og syndens makt. Av nåde er vi frelst ved tro, men vi må vokte oss så ingen får røve seiersprisen.
Video: YouTube / Såkornet.no
Denne talen ble holdt i INRI-Kyrkja i Øygarden, 10. april 2023.
Transkripsjon av talen
"Så uforstandige dere er", sier han, "måtte ikke Messias lide dette?" Ja, dette er det store spørsmålet. Måtte ikke Messias lide dette? Svaret er at det var akkurat dette han måtte.
Det er stort alvor bak denne seier - nemlig vårt fiendskap med Gud. Det var syndefallets lønn. Vi ble fiender av Gud. Dette er beskrevet på mange måter. Jeg skal her nevne noen slike ord fra Bibelen.
Vårt fiendskap med Gud
"Mens vi ennå var Guds fiender". "Dere selv var jo en gang mørke". "Det som var fortapt". "Dere som var døde ved deres overtredelser og synder. I disse vandret dere før på denne verdens vis etter høvdingen over luftens makter, den ånd som nå er virksom i vantroens barn. Også vi vandret alle blant dem i vårt kjøds lyster, og vi gjorde kjødets og tankenes vilje. Vi var av naturen vredens barn, likesom de andre."
Dette er virkelig noe vi må vekkes opp i forhold til - at dette er sannheten. Dette er Guds ords sannhet om mennesker som ikke er kommet til fred med Gud: "Av naturen vredens barn". Dette kan virke så fremmed for oss når vi går rundt på gata, enten det er i Øygarden eller i Bergen, eller hvor det måtte være. Tenker vi sånn? "Vredens barn".
Bibelen er tydelig på når vi ble fiender av Gud. Det skjedde ved syndefallet. Synden kom og ble del av oss. Så var det ingen vei til frelsen i oss selv. Vi hørte tidligere i dag om Guds lov. Vi lykkes ikke i å oppfylle det som kreves: "Gjør dette, så skal dere leve". Derfor er en av naturen vredens barn.
Jesus tok vår straff på seg
Det samme ble profetert i Jesaja. Men det ble det også profetert om noe annet - ikke bare problemet - men også hva løsningen er. Vi leser fra Jesaja 53:
"Vi gikk oss alle vil som sauer. Hver tok sin egen vei, men skylden som vi alle hadde lot Herren ramme ham. Han ble mishandlet. Han ble plaget, og han åpnet ikke munnen, lik et lam som føres bort for å slaktes, lik en sau som tier når den klippes." Han åpnet ikke munnen. Her tales om offerlammet.
Nå i påsken husker vi tilbake til det som skjedde i Israels påske. Det var offerlammet: Blodet som ble strøket ut, og som gjorde at dødsengelen gikk forbi. Vi må huske på dette, at med det som Jesus gjorde på korset, så er vi frelst ifra Guds vrede! Det var denne vreden som rammet Jesus på korset. Det var Guds vrede over synden som rammet Jesus. Det er dette som er ment med at Jesus Kristus viste seg som seierherre.
Det står rett ut om det her: "Gjeldsbrevet som gikk imot oss, på grunn av lovens bud, strøk han ut. Og tok det bort ved å nagle det til korset. Han avvæpnet maktene og myndighetene, og stilte dem frem til spott og spe, da han triumferte over dem på korset". Eller da han viste seg som seierherre på korset, som det står i en annen oversettelse.
Jesus er seierherren. Det er fremmed for oss å tenke at denne seier skjedde der Jesus ble rammet av denne fryktelige død. Men vi må forstå hva som er grunnproblemet. Det er synden. Det er fiendskapet med Gud som er vårt grunnproblem.
Vi seirer ved Lammets blod og vitnesbyrdet
Og det står i Johannes Åpenbaring 12: "Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet. Nå har hans Salvede herredømmet. For anklageren er styrtet, han som dag og natt anklaget våre søsken for vår Guds ansikt. De har seiret over ham ved Lammets blod, og ved det ordet de vitnet, og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden".
Vi leser at anklageren er styrtet: Djevelen, vår fiende. Men problemet er at han hadde rett når han anklaget oss for Gud: at vi hadde gått vill som sauer. Dette er jo Bibelens egne ord. Vi gjorde ikke det vi skulle! Vi hadde ikke det gode i oss! Vi fulgte ikke Guds hellige lov! Derfor anklager han oss med rette.
Men derfor er jo seieren - det vi feirer nå i påsken - at anklageren ble styrtet. Jesus er seierherren.
Omvendelse og tilgivelse for synden
Hvorfor står jeg her idag? Hva var det som skjedde i mitt liv? For de som ikke kjenner meg, så er jeg utdannet psykolog. Og jeg skal ikke ta hele historien min, men jeg ble jo invitert her nå i januar for å vitne om hva som hadde skjedd i mitt liv. Vi så på våre problemer gjennom psykologiens briller, men vi fikk det bare ikke til.
Men vi ble møtt av denne seierherren! Det er litt over et år siden nå. Vi ble møtt av seierherren og han brøt våre lenker på en helt mirakuløs måte. Det var virkelig stort. Da jeg vitnet om det blant medpsykologer, så var det en som sa at det finnes visst mer mellom himmel og jord enn vi tenker på til daglig. Vi forholdt oss til diagnoser som psykologien antydet at en ikke skulle bli ferdig med. Vi måtte bare kompensere for vanskene. Men nei, når Jesus bestemmer seg for noe annet, så er han ikke underlagt de lovene der. Da er det ingenting som er umulig. Men vi fikk ikke vår frihet for å skulle fortsette i synden. Nei, det skjedde mye i den tiden som var et oppgjør med synd, og som var et oppgjør med åndelig søvn. Jeg sier det om meg selv, at jeg var en åndelig sovende.
Jeg kunne ha vært på et sånt møte som dette her, og jeg kunne ha hørt om det fine som skjedde i påsken, og jeg kunne ha tenkt at "ja, det var nå enda godt". Så kunne jeg ha gått hjem og ikke levd etter den standard som vi ser i Bibelen. Men vi må ta imot alt Guds ord. La oss se hva som står videre.
"Mens de talte om dette, sto Jesus midt iblant dem og sa: 'Fred være med dere'. Da åpnet han deres forstand, så de kunne forstå skriftene, og han sa til dem: 'Slik står det skrevet, Kristus skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag. Dere skal begynne i Jerusalem. Dere er vitner om dette. Jeg sender over dere det som min far har lovt. Men dere skal bli i byen til dere blir utrustet med kraft fra det høye".
I hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag.
Av naturen vredens barn
Og nå taler jeg fritt til dere. For litt over et års tid siden, så ville jeg ha hørt på en måte som ikke var helt etter Guds ønske. Jeg ville ikke ha hørt omvendelse på riktig måte. Men vi er kalt til omvendelse. Vi er kalt til et nytt liv. Dette lå Jesus på hjertet da han sa at i hans navn - altså i Jesu navn - skulle omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag.
Ja, tilgivelse for syndene skal forkynnes, men omvendelse og tilgivelse for syndene skal forkynnes.
Det er et ord som jeg ofte nevner, som er godt og som en virkelig skal ta til hjertet, nemlig: "For av nåde er dere frelst ved tro". Det er ikke lovgjerninger.
Men la oss lese konteksten for dette verset? Hva er vår sanne tilstand for Gud? Vi leser fra Efeserbrevet: "Dere var engang døde på grunn av deres misgjerninger og synder. Dere levde på den nåværende verdens vis, og lot dere lede av herskeren i luftens rike, den ånd som nå er virksom i de ulydige. Ja, vi levde engang alle som de. Vi fulgte lystene i vår syndige natur og lot oss lede av den og av våre egne tanker. Slik var vi av naturen under Guds vrede likesom de andre."
Jeg nevnte dette innledningsvis, om vredens barn. Det er en vei som ligger i vår natur, i syndens menneske: Nemlig å vandre etter lystene i vår syndige natur. Men det er jo ikke det vi skal gjøre.
Vi leser i teksten at det er sagt at det var slik de levde før. Dette var før en vendte om. Dette var den uomvendte tilstanden til Efeser-menigheten.
Den åndelige søvn
Jeg kan langt på vei lese meg selv inn i dette. Jeg levde i en ulydighet. Jeg var i en åndelig søvn som jeg ved Guds nåde ble ristet ut av. Vi leser i Bibelen om de ti brudepikene. Fem var kloke og fem var uforstandige. Jeg tror at vi gjør rett i dag, når vi samles til Guds hus, å ha i minne at det ikke er gitt at alle er åndelig våkne.
Vi leser videre: "Men Gud er rik på miskunn. Fordi han elsket oss med så stor en kjærlighet, gjorde han oss levende med Kristus. Vi som var døde på grunn av våre synder, av nåde er dere frelst. I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham, og satt oss i himmelen med ham. Slik ville han i de kommende tider vise sin uendelig rike nåde og sin godhet mot oss i Kristus Jesus. For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus, til gode gjerninger som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem".
Og der ser vi hva som er Guds vilje. Vi er ikke kommet til tro på Jesus som seierherren for at vi skal fortsette i synden, men for at vi skal vende om. Vend om og ta imot tilgivelse, og vandre nå i det nye livet som du blir gitt med denne tro.
Om du så skulle ha kommet inn her i dag uten denne tro, så kan du gå ut med denne tro. Vend om og ta imot tilgivelse, og gå ut og vandre i ferdiglagte gjerninger i et nytt liv.
Til frihet har Kristus frigjort oss
Vi må forstå friheten rett. Det står i Bibelen: "Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la deg ikke tvinge inn under slaveåket igjen". Jesus sa at det i hans navn skulle forkynnes omvendelse og tilgivelse for syndene. Og noen kristne kan være som jeg, at det mangler noe på denne omvendelsen.
Men jeg tror også at det er folk her inne som strever med lovgjerninger, og som virkelig har vendt om, men som kjenner på at en er i tvil på om det er godt nok. Er jeg omvendt nok? Er det ikke for mye hykleri her? Er det ikke for mye synd enda? Har jeg nå vendt om egentlig?
Da er disse ordene til deg: "Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge under slaveåket igjen". For det er Jesu blod som renser for all synd. Vi skal bare komme til ham med vår synd. Så renser han oss. Og denne frihet, det er en frihet i samvittigheten. Den må vi ta vare på.
For vi kan lure på: Er jeg frelst? Er det godt nok? Her er det Jesu blod vi må løfte fram. Til frihet har Kristus frigjort oss. Det er det viktigste vi kan holde fram i dag. Du er fri fra loven. Du klarer ikke å oppfylle loven. Men Jesus gjorde det i ditt sted. Han levde et perfekt liv i ditt sted. Og syndens skyld, den betalte han. Han sonte synden. Han kastet den i glemselens hav. Synden finnes ikke lenger.
Dette må vi holde fast for Gud når samvittigheten plager oss. La dere ikke tvinge under slaveåket igjen.
Korsfestet med Kristus
Så hva er da frihet? Jo, frihet er en samvittighetens frihet overfor Gud. Den går oppover. Der er vi helt fri. Men det er ikke en frihet som går bortover imot våre medmennesker, og i forhold til å kaste seg ut i alle slags synder. Der er vi ikke fri.
Der står det tvert imot at vi er korsfestet med Kristus. Det er det gamle mennesket som er korsfestet. Jeg står her i dag framfor dere, og mitt gamle menneske er høyst levende. Jeg står her med stolthet, med bedrevitenhet, med menneskefrykt som gjør at jeg har lyst til å bare si det som gir meg applaus. Men alt dette er ting jeg skal få lov til å korsfeste.
For Gud har en bedre vei for meg. Vi skal la det gamle mennesket være korsfestet, da vi tar livet av det ved Ånden, ved det nye mennesket. I Frihet. Vi trenger ikke lenger streve under loven. For vi klarer det ikke. Det går ikke. Du har det ikke i deg. Det gamle mennesket er ikke egnet til å oppfylle loven.
Derfor står det så fint i Bibelen: "Trøst, trøst mitt folk, sier deres Gud. Tal vennlig til Jerusalem og rop til henne at hennes strid er endt. At hennes skyld er betalt. At hun av Herrens hånd har fått dobbelt for alle sine synder." Dette får vi gripe i tro. Du skal bare ta imot. Ja, din strid er endt overfor Gud, til å blidgjøre Gud. Hvis du ennå prøver på det, så slutt med det nå. Jesus har oppfylt loven i ditt sted. Bare si i ditt hjerte: "Takk, Jesus. Takk for det du gjorde for meg".
Jesus er stått opp!
Tenk, Jesus er stått opp fra de døde. Det står i 1. Peters brev: "Lovet være Gud vår, Herre Jesu Kristi far. Han som i sin rike miskunn har født oss på ny og gitt oss et levende håp ved Jesus Kristi oppstandelse fra de døde. Vi skal få en arv som aldri forgår. Og derfor kan dere juble av glede selv om dere nå en kort tid og hadde vondt i mange slags prøvelser."
Og vi kan juble av glede selv om vi kjenner synden i oss. Selv om vi kjenner at det ikke gikk så bra i dag. Det var ting som reiste seg. Dette gamle mennesket reiste seg også i dag. Men hold bare fast. Jesu blod renser for all synd. Vi har frihet. Og det er en frihet oppimot Gud.
Men for deg som har strukket på denne friheten, og som er kommet inn på det Bibelen kaller den brede vei: Du har ikke frihet til å være på den brede vei. Det er ikke der friheten er. Derfor sier jeg: "Våkn opp, du som sover, og la Kristus lyse for deg".
Dere skal utrustes med kraft fra det høye
Kom tilbake. Om du er som den bortkomne sønn og uansett hvor ille det måtte være med deg, du er velkommen tilbake. Men du er ikke fri til å følge den brede vei om du vil på veien til himmelen. For Jesus taler om den smale veien og den trange porten som fører til himmelen.
Husk at omvendelse og tilgivelse for syndene henger sammen. Men det står også noe mer. For det ble sagt til disiplene at de skulle bli utrustet med kraft fra det høye. Vi får et hjelpemiddel i oss som gjør at dette kristne livet ikke skal være tungt.
Men Jesus syntes disiplene var uforstandige. "Dere uforstandige, har dere ikke lest skriftene", sa han. Det er det samme Paulus sier til galaterene. For dette var en menighet som hadde begynt godt. Men så hadde de rotet det til. Så han sier det rett ut til dem. "Uforstandige galatere. Hvem har forhekset dere? Det er dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som korsfestet. Bare dette vil jeg vite av dere. Var det ved lovgjerninger dere fikk Ånden? Eller var det ved å høre troen forkynt?"
Og svaret på det var jo at det var ved å høre troen forkynt. Dette er en grunnsannhet i Bibelen: At det er ved å høre at vi får del i disse dype sannheter som bringer oss på den rette vei. Det er mye mer å si om Ånden. Men dette er en grunnsannhet, som vi må holde fast på.
Så mange som drives av Guds Ånd...
Det står om Ånden i Romerbrevet. Hva er dette nye livet som er kalt til? Jo, det står: "For så mange som drives av Guds ånd, de er Guds barn. Dere fikk jo ikke treldomens ånd så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets ånd som gjør at vi roper Abba, far. Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn. Men er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham".
Ånden kommer oss til hjelp. Gud sier at han skal ta ut steinhjertet og sette inn et kjøtthjerte som gjør at en får en ny lyst i hjertet. Han skal skrive loven i deres hjerte, står det. Derfor er det så fint at når en kommer til tro, så får en også denne nye lyst. Men den er i stadig konflikt med det gamle mennesket.
Derfor skal vi ikke gi det gamle menneske frihet. Det er ikke det som er vår frihet, at det gamle mennesket skal få lov å hoppe ned ifra korset og fortsette i all synd. Det er ikke det som er det glade budskapet.
La ingen røve seiersprisen
Derfor er det også et alvor her. Vi snakker om seier. Jesus er seierherren. Vi skal virkelig juble over denne seieren. Vi skal gripe den i tro. Og vi skal ikke, i vårt forhold til Gud, la noen gjerninger komme i veien. Her er det frihet som gjelder. Jesu blod er det som gjelder. Det er fullkommen tilgivelse for synd.
Men Bibelen er tydelig. Det er en som har lyst til å røve denne seiersprisen. "La ingen røve seiersprisen fra dere". Om noen prøver på det ved ydmykhet og engledyrkelse i det han gir seg av med syner blir opplåst uten grunn av sitt kjødelige sinn. Og der kunne vi sagt mye. Vi må holde fast på friheten. Og derfor skal vi huske på det her.
"Vær edru og våk! Deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve for å finne noen og sluke". Det er en realitet.
Djevelen kommer som en lysets engel
Jeg går mot avslutning, men jeg har noe igjen som jeg har lyst til å si. Evangeliet er så enkelt at barn kan forstå det. Men vi må sørge for å tale som hele Bibelen. Det går an å være åndelig sovende, og å trenge å høre dette her: "Våkn opp, du som sover, og la Kristus lyse for deg". Og jeg vil si litt om det.
Vi vet at det nærmer seg tiden for Jesu gjenkomst. Fienden vil prøve det han kan for å røve denne seiersprisen ifra oss. Og det er dessverre ikke sånn at fienden vår er høflig, eller holder seg til sannhet, eller holder seg til spilleregler, eller på en måte har en eller annen form for begrensning på sin ondskap. Nei. Det er en ubegrenset ondskap. Fienden skyr ingen midler. Og det er ikke noe å undre seg over. "For Satans selv skaper seg jo om til en lysets engel" står det i 2. Korinterbrev.
Derfor må vi ha en våkenhet. Men da, prøv alle disse ord. Prøv alle ord fra de som står på denne scenen. I vår tid skal mange tale på måter som kan komme til å røve i fra oss denne seiersprisen. Det står jo om det. Jesus svarer på hva som er tegnene på hans komme. "Se til at ingen fører det dere vill". Det er hans første svar på det.
I Korinterbrevet leser vi om apostelen Paulus sin bekymring for at menighet var kommet bort fra sannhetens vei. "Men jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, slik skal også deres tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus. For dere tåler dessverre så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn han vi har forkynt. Eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått. Eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot."
Den sanne Jesus - og en annen Jesus
På denne store høytidsdag minnes vi det Jesus gjorde på korset. Men her leser vi altså om "en annen Jesus". Det finnes altså falske messiaser og falske profeter. Det snakker Jesus om. Vi må vokte oss, så vi holder fast på troen. Så ingen får ta seiersprisen i fra oss. Johannes evangelium blir derfor min bokanbefaling i dag. Gå hjem og bruk litt tid på Johannes evangelium.
I slutten leser vi: "Også mange andre tegn gjorde Jesus, men disse er skrevet for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn."
Det er syv punkter som vi kan nevne her. Hvem er den sanne Jesus? Det er så mye i dag som blir sagt, som er litt sånn nytt og friskt. Men hører der om en ny og frisk Jesus, da må dere være på vakt. For det er ikke sikkert dette er den sanne Jesus. Han som er feiret i dag, som døde på korset, som oppfylte mosebøkene og profetiene. Hele det gamle testamentet vitner om Jesus som offerlammet, som han som tok verdens synd.
Han sier om seg selv: Jeg er livets brød. Jeg er verdens lys. Jeg er døren. Jeg er den gode hyrde. Jeg er oppstandelsen og livet. Jeg er veien, sannheten og livet. Jeg er det sanne vintreet.
Og det er med et dypt alvor jeg i dag står og sier dette her: Pass på hva dere hører om Jesus. Ta ikke imot en annen Jesus! Vokt det som en skatt, at du bevarer den sanne Jesus i hjertet.
Vi leser Jesus si: "Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud". La oss kjenne Jesu bud. La oss kjenne det han sier. Vi feirer idag en stor dag. Kanskje kjenner du ikke jubel i ditt hjerte nå, for jeg har talt med et alvor. Men det er likevel en jubel i dette alvoret, for vi er på vei til himmelen. Vi som hører Jesus til, som har tatt imot troen, vi har grunn til å glede oss.
Be om kjærlighet til sannheten
Jeg vil avslutte med en bønn, som er at vi må be om kjærlighet til sannheten. Vi vi er nødt til å stå opp for at evangeliet skal bevares, rent og godt.
I møte med annen Jesus, om det så bare er en litt annen Jesus, så la oss holde fast.
Det tales i dag på måter som søker å dempe Jesu guddom, og som søker å heve oss mennesker opp på en måte som ligner mer på Jesus enn det som er sant. I møte med slike budskap må vi være ekstra på vakt.
Jeg vil la det henge der. For jeg tror vi er i den tid, at Jesus snart kommer igjen. Så hold fast på det du har. Jesus sier: "Jeg kommer snart. Hold fast på det du har, så ingen tar fra deg din krone. Den som seirer, han vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel, og aldri mer skal han forlate det".
Du kan glede deg storlig over denne dagen. I evighet skal vi glede oss i himmelen med de hellige og med Jesus. Men hold fast. For det er sant som Jesus sier, at vi lever i en farlig tid. Forførelser vil komme, og de er midt i blant oss. Hold fast.