Bethel-teologien: En problematisk lære om Jesus og mennesker

    Bethel-teologien: En problematisk lære om Jesus og mennesker

    Bethel Church i USA, med Bill Johnson i spissen, fronter er en lære som dypest sett reduserer Jesus til "en Kristus", og mennesker som vil være hans etterfølgere - til små kristuser.

    Bilde: Wikimedia Commons

    I Norge har blant annet IMI-Kirken og Acta bibelskole vært inspirert av Bethel Church.

    Det er flere problemer med denne innflytelsen fra Bethel Church. For det første frontes en lære om hvem Jesus er, som avviker fra Bibelen. Teolog Arne Helge Teigen oppsummerte sitt syn i en artikkel i Dagen, som ble kalt "Tid for oppgjør med Bill Johnson" - et syn jeg deler. Der skrev han om Bill Johnson: "Han reduserer Jesus ved å se bort fra hans guddommelighet. Samtidig opphøyer han det åndsfylte menneske til Jesu nivå. Dette kommer klarest frem i Johnsons lære om hvordan Jesus ble «en kristus», altså, en salvet". 

    Dette utdyper Teigen i artikkelen. Her er noen viktige poenger:

     

    - Jesus gjorde sine under som et menneske, ikke som Gud

    Teigen skriver: "Iføl­ge John­son gjor­de Jesus aldri mi­rak­ler i kraft av sin gud­dom­me­lig­het, men i kraft av en Ån­dens ut­rust­ning som også er til­gjen­ge­lig for men­nes­ker. Jesus la sin gud­dom­me­lig­het til side da han levde på jor­den, for å være mo­dell for krist­ne. Der­som han hadde ut­ført mi­rak­ler fordi han var Gud, ville det han gjor­de vært uopp­nåe­lig for oss, skri­ver John­son i «When hea­ven in­va­des earth» (29)."

    I USA er Johnsons lære svært kontroversiell blant klassiske kristne. Det handler om at John­son i praksis for­nek­ter at den his­to­ris­ke Jesus var i be­sit­tel­se av gud­dom­me­lig natur. Teigen skriver om dette: "I et for­søk på å redde ham fra he­re­si, hev­der andre at han re­pre­sen­te­rer så­kalt «funk­sjo­nell ke­nose­lære». I til­fel­le mener han at Jesus var gud­dom­me­lig da han levde på jor­den, men at gud­dom­me­lig­he­ten ble satt ut av funk­sjon. Min inn­ven­ding er at «funk­sjo­nell ke­nose­lære» ikke red­der John­son ut av hans pro­ble­ma­tis­ke kris­to­lo­gi. Hva er for­skjel­len på å si at Jesus nul­let ut sin gud­dom­me­lig­het ved in­kar­na­sjo­nen, og å si at hans gud­dom­me­lig­het var satt ut av funk­sjon?"

    Han skriver også: "Fra old­kir­kens tid be­kjen­ner kir­ken at Jesu gud­dom­me­li­ge og men­nes­ke­li­ge natur ikke kan skil­les fra hver­and­re. De er for­enet i Guds Sønns evige per­son. Begge na­tu­rer er der­for all­tid del­ak­ti­ge i Jesu gjer­nin­ger. Fordi Jesus alene var og er gud­men­nes­ket, er det uen­de­lig for­skjell mel­lom hans og våre gjer­nin­ger. John­son bry­ter ned for­stå­el­sen av denne for­skjel­len. Han re­du­se­rer Jesus ved å se bort fra hans gud­dom­me­lig­het."

     

    - Mennesket kan få del i Kristus-salvelsen

    Arne Helge Teigen utdyper også at problemet med læren fra Bethel Church handler om læren om mennesket. Han skriver om Bill Johnson:

    "Sam­ti­dig opp­høy­er han det ånds­fyl­te men­nes­ke til Jesu nivå. Dette kom­mer kla­rest frem i John­sons lære om hvor­dan Jesus ble «en kris­tus», altså, en sal­vet."

    "Iføl­ge John­son ble Jesus i stand til å gjøre under først etter å ha er­fart Ån­dens salvel­se etter sin dåp. Salvel­sen kva­li­fi­ser­te Jesus til å bli «en Kris­tus», skri­ver John­son. Ordet Kris­tus (sal­vet) bru­kes med andre ord ikke eks­klu­sivt om Jesus. Men­nes­ker kan også få del i kris­tus-salvel­sen. Det er da de set­tes i stand til å gjøre stør­re under enn Jesus. De som be­stri­der dette re­pre­sen­te­rer det anti­kris­te­lige hev­der John­son. (John­son, Face to face with God, 109). Jeg våger li­ke­vel å vise til Lukas 2:11, som viser at Jesus ble kalt Mes­sias (Kris­tus) Her­ren, al­le­re­de ved sin fød­sel. Kris­tus-ver­dig­he­ten gjel­der el­lers bare ham. Jesus alene er sal­vet til å være vår sted­for­tre­der, yp­perste­prest, pro­fet og konge."

     

    Video: Heidi Baker er i Bethel Church for å utøse en ny salvelse over forsamlingen

     

    Mellom pinse- og trosbevegelsen

    Tar­jei Gilje plas­se­rte i Da­gens le­der­ar­tik­kel 4. ja­nu­ar 2014, Bill John­son og Bet­hel Church mel­lom pinse­be­ve­gel­sen og tros­be­ve­gel­sen. I forlengelsen av diskusjonen i Dagen, skrev også bibelskolelærer Jan Helge Aarseth en kritisk artikkel den 22.1.2014. Den hadde tittel "Når taushet taler". Der utdypet han blant annet innflytelsen fra trosbevegelsen. Aarseth påpeker hvor nært læren er knyttet opp imot det som var Kenneth Hagins utgangspunkt, altså trosbevegelsens gudfar.

    Aarseth skriver: "Pro­fes­sor eme­ri­tus i dog­ma­tikk på MF, Kjell Olav San­nes, har skre­vet en ana­ly­se av [Kenneth] Hagins teo­lo­gi og prak­sis. Be­teg­nen­de kal­les boken «Det gud­dom­me­lig­gjor­te men­nes­ke og den men­nes­ke­lig­gjor­te Gud». San­nes viser til at Hagin hev­der å ha hatt en vi­sjon av Jesus 2. sep­tem­ber 1950 som iføl­ge ham selv, helt for­and­ret hans teo­lo­gi på det som gjaldt Jesu jor­dis­ke gjer­ning. Dette nye synet gjen­gis i Hagins bok «I be­li­ve in vi­sions» 1972, 41-56.

    «Den nye inn­sik­ten gikk ut på at Jesus ut­før­te sin gjer­ning, sær­lig sine hel­bre­del­ser og andre under, i kraft av å være sal­vet med Den Hel­li­ge Ånd. Da han ble døpt av Jo­han­n­es ble han nem­lig sal­vet med og fikk Ånden, iføl­ge Hagin.» («Det gud­dom­me­lig­gjor­te men­nes­ke….» s.82)".

    Her legger Aarseth til at et svært likt Kristus-syn er basis i Bill Johnsons lære: "Samme syn møter vi hos Bill John­son når han skri­ver om Jesu gjer­ning på jord: «Han (Jesus) gjor­de mek­ti­ge gjer­nin­ger, under og tegn som et men­nes­ke i rett re­la­sjon til Gud, ikke som Gud. Hvis han gjor­de mek­ti­ge gjer­nin­ger fordi han var Gud, så ville det være uopp­nåe­lig for oss.» («Når him­me­len inn­tar jor­den», 2007, 28)."

     

    Bilde: Infoboks om Bethel Redding (kilde: Vårt Land)

     

    Den salvede kristne

    I denne artikkelen skrev Aarseth blant annet: "Jesus hadde iføl­ge John­sons lære, «lagt sin gud­dom­me­lig­het til side». Han treng­te i lik­het med men­nes­ket selv å «ta imot salvel­sen i en er­fa­ring» for å kunne bli en med «kris­tus-salvel­se» og ut­rust­ning. For å kunne bli en «Kris­tus», og for å kunne få Ånden. Ånden frem­stil­les her ikke som en per­son i gud­dom­men, men som «Guds olje» og en kraf­t­er­fa­ring."

    Aarseth skriver også: "Når Bill John­son skal hente frem et ek­sem­pel på en sal­vet «Guds ge­ne­ral», nev­ner han den ame­ri­kans­ke hel­bre­del­ses­pre­di­kan­ten Wil­liam Bran­ham. «Det kan hende at ingen siden Jesus selv har vært bærer av en like stor salvel­se,» hev­der John­son. («Mo­men­tum», 2012, 62) Sam­ti­dig nev­ner han at Bran­ham hadde en litt «mer­ke­lig lære», men ba­ga­tel­li­se­rer dette, og mener ty­de­lig­vis at salvel­sen her må over­sty­re spørs­mål om sann­het og lære.

    Bran­ham stod for «Jesus only»-læ­ren, eller uni­ta­ris­men. Han satte læren om tre­enig­he­ten til side, døpte kun i Jesu navn og mente Jesus var «the su­perior deity». De fles­te tros­sam­funn i sam­ti­dens USA tok opp­gjør med og sterk av­stand fra Bran­ham og hans lære, som de opp­fat­tet som ubi­belsk. Dette gjaldt også As­sem­blies of God."

     

    En Kundalini-ånd?

    Det er nokså tankevekkende at Bethel Church på sin egen YouTube-kanal har stilt spørsmålet i en video om hvor vidt det er en Kundalini-ånd som er aktiv i menigheten. Naturligvis benekter de dette, for en slik åndsmakt er kjent fra det okkulte. 

    Realiteten er imidlertid at åndsmanifestasjoner som er kjent fra det okkulte de siste tiårene har gjort seg gjeldende også i kristne menigheter. Det beste eksempelet på dette er hva som skjedde i trosbevegelsen. Her var Kenneth Hagin en foregangsmann. Lattervekkelsen i Toronto er gjerne det mest kjente eksempelet. 

    Bethel Church var inspirert av nettopp denne vekkelsen (se faktaboks). Se også video under med Kenneth Hagin, fra den nevnte lattervekkelsen - samt en video med en sammenligning av åndsmanifestasjoner fra disse "kristne" sammenhengene og i fra det okkulte. 

    Video: Trosbevegelsen, ved Kenneth Hagin

    Video: En sammenligning av åndsmanifestasjoner innenfor "kristne" sammenhenger og det okkulte

     

    Inspirert av Toronto-bevegelsen

    Det er som nevnt en offentlig anerkjent sak at Bethel Church er inspirert av Toroto-vekkelsen. Der var Randy Clark en foregangsmann. Han er jevnlig på besøk i Bethel Church, med sitt initiativ som han kaller "Global Awakening". 

    Under ser du en video med hva Randy Clark kalte for en "invasjon av Den hellige ånd", men det kan vel snarere virke som en invasjon av helt andre åndskrefter.

    Video: Randy Clark og hans "invasjon av Den hellige ånd"

     

    En stor utfordring for bedehusene

    Aarseth skriver videre i saken på Dagen.no: "Bedehusbevegelsen og de lutherske misjonsorganisasjonene står overfor ett av sine største veivalg i nyere tid. Det rører ved synet på Kristus, mennesket og Bibelen". Her viste han eksplisitt til impulsene fra Bethel Church.

    I fotsporene av denne læren følger også mange underlige fenomener, eller åndelige praksiser, som gjør seg gjeldende. «Soaking», «fire­tun­nel» og «hea­lingrooms» er eksempler Aarseth trekker fram. Det er tale om red­ska­per og tek­nik­ker som skal ka­na­li­se­re «kraf­ten» eller «kraft­fel­tet», og frem­brin­ge over­na­tur­li­ge re­sul­ta­ter. 

    Video: "Fire tunnel" i Bethel Church, Redding

    Aarseth stiller spørsmålet: "Hvor­dan skal ung­dom­me­ne våre som møter disse strøm­nin­ge­ne finne ut hva som rett/galt, sunt/usunt? Skal de stå uten sunn, evan­ge­lisk og bi­belsk vei­led­ning? Skal hver me­nig­het og hvert bede­hus selv måtte ta stil­ling til disse dype og grunn­leg­gen­de lære­mes­si­ge for­skjel­ler, uten hjelp fra hyr­der og le­de­re som kan si: «Så sier Bi­be­len...»? Hva med dem som ikke evner «å skjel­ne», men be­geist­ret kom­mer til­ba­ke med «full pakke» i venne­gjeng og me­nig­het?"

     

    Kilder