Bethel Church i USA, med Bill Johnson i spissen, fronter er en lære som dypest sett reduserer Jesus til "en Kristus", og mennesker som vil være hans etterfølgere - til små kristuser.
Bilde: Wikimedia Commons
I Norge har blant annet IMI-Kirken og Acta bibelskole vært inspirert av Bethel Church.
Det er flere problemer med denne innflytelsen fra Bethel Church. For det første frontes en lære om hvem Jesus er, som avviker fra Bibelen. Teolog Arne Helge Teigen oppsummerte sitt syn i en artikkel i Dagen, som ble kalt "Tid for oppgjør med Bill Johnson" - et syn jeg deler. Der skrev han om Bill Johnson: "Han reduserer Jesus ved å se bort fra hans guddommelighet. Samtidig opphøyer han det åndsfylte menneske til Jesu nivå. Dette kommer klarest frem i Johnsons lære om hvordan Jesus ble «en kristus», altså, en salvet".
Dette utdyper Teigen i artikkelen. Her er noen viktige poenger:
- Jesus gjorde sine under som et menneske, ikke som Gud
Teigen skriver: "Ifølge Johnson gjorde Jesus aldri mirakler i kraft av sin guddommelighet, men i kraft av en Åndens utrustning som også er tilgjengelig for mennesker. Jesus la sin guddommelighet til side da han levde på jorden, for å være modell for kristne. Dersom han hadde utført mirakler fordi han var Gud, ville det han gjorde vært uoppnåelig for oss, skriver Johnson i «When heaven invades earth» (29)."
I USA er Johnsons lære svært kontroversiell blant klassiske kristne. Det handler om at Johnson i praksis fornekter at den historiske Jesus var i besittelse av guddommelig natur. Teigen skriver om dette: "I et forsøk på å redde ham fra heresi, hevder andre at han representerer såkalt «funksjonell kenoselære». I tilfelle mener han at Jesus var guddommelig da han levde på jorden, men at guddommeligheten ble satt ut av funksjon. Min innvending er at «funksjonell kenoselære» ikke redder Johnson ut av hans problematiske kristologi. Hva er forskjellen på å si at Jesus nullet ut sin guddommelighet ved inkarnasjonen, og å si at hans guddommelighet var satt ut av funksjon?"
Han skriver også: "Fra oldkirkens tid bekjenner kirken at Jesu guddommelige og menneskelige natur ikke kan skilles fra hverandre. De er forenet i Guds Sønns evige person. Begge naturer er derfor alltid delaktige i Jesu gjerninger. Fordi Jesus alene var og er gudmennesket, er det uendelig forskjell mellom hans og våre gjerninger. Johnson bryter ned forståelsen av denne forskjellen. Han reduserer Jesus ved å se bort fra hans guddommelighet."
- Mennesket kan få del i Kristus-salvelsen
Arne Helge Teigen utdyper også at problemet med læren fra Bethel Church handler om læren om mennesket. Han skriver om Bill Johnson:
"Samtidig opphøyer han det åndsfylte menneske til Jesu nivå. Dette kommer klarest frem i Johnsons lære om hvordan Jesus ble «en kristus», altså, en salvet."
"Ifølge Johnson ble Jesus i stand til å gjøre under først etter å ha erfart Åndens salvelse etter sin dåp. Salvelsen kvalifiserte Jesus til å bli «en Kristus», skriver Johnson. Ordet Kristus (salvet) brukes med andre ord ikke eksklusivt om Jesus. Mennesker kan også få del i kristus-salvelsen. Det er da de settes i stand til å gjøre større under enn Jesus. De som bestrider dette representerer det antikristelige hevder Johnson. (Johnson, Face to face with God, 109). Jeg våger likevel å vise til Lukas 2:11, som viser at Jesus ble kalt Messias (Kristus) Herren, allerede ved sin fødsel. Kristus-verdigheten gjelder ellers bare ham. Jesus alene er salvet til å være vår stedfortreder, yppersteprest, profet og konge."
Video: Heidi Baker er i Bethel Church for å utøse en ny salvelse over forsamlingen
Mellom pinse- og trosbevegelsen
Tarjei Gilje plasserte i Dagens lederartikkel 4. januar 2014, Bill Johnson og Bethel Church mellom pinsebevegelsen og trosbevegelsen. I forlengelsen av diskusjonen i Dagen, skrev også bibelskolelærer Jan Helge Aarseth en kritisk artikkel den 22.1.2014. Den hadde tittel "Når taushet taler". Der utdypet han blant annet innflytelsen fra trosbevegelsen. Aarseth påpeker hvor nært læren er knyttet opp imot det som var Kenneth Hagins utgangspunkt, altså trosbevegelsens gudfar.
Aarseth skriver: "Professor emeritus i dogmatikk på MF, Kjell Olav Sannes, har skrevet en analyse av [Kenneth] Hagins teologi og praksis. Betegnende kalles boken «Det guddommeliggjorte menneske og den menneskeliggjorte Gud». Sannes viser til at Hagin hevder å ha hatt en visjon av Jesus 2. september 1950 som ifølge ham selv, helt forandret hans teologi på det som gjaldt Jesu jordiske gjerning. Dette nye synet gjengis i Hagins bok «I belive in visions» 1972, 41-56.
«Den nye innsikten gikk ut på at Jesus utførte sin gjerning, særlig sine helbredelser og andre under, i kraft av å være salvet med Den Hellige Ånd. Da han ble døpt av Johannes ble han nemlig salvet med og fikk Ånden, ifølge Hagin.» («Det guddommeliggjorte menneske….» s.82)".
Her legger Aarseth til at et svært likt Kristus-syn er basis i Bill Johnsons lære: "Samme syn møter vi hos Bill Johnson når han skriver om Jesu gjerning på jord: «Han (Jesus) gjorde mektige gjerninger, under og tegn som et menneske i rett relasjon til Gud, ikke som Gud. Hvis han gjorde mektige gjerninger fordi han var Gud, så ville det være uoppnåelig for oss.» («Når himmelen inntar jorden», 2007, 28)."
Bilde: Infoboks om Bethel Redding (kilde: Vårt Land)
Den salvede kristne
I denne artikkelen skrev Aarseth blant annet: "Jesus hadde ifølge Johnsons lære, «lagt sin guddommelighet til side». Han trengte i likhet med mennesket selv å «ta imot salvelsen i en erfaring» for å kunne bli en med «kristus-salvelse» og utrustning. For å kunne bli en «Kristus», og for å kunne få Ånden. Ånden fremstilles her ikke som en person i guddommen, men som «Guds olje» og en krafterfaring."
Aarseth skriver også: "Når Bill Johnson skal hente frem et eksempel på en salvet «Guds general», nevner han den amerikanske helbredelsespredikanten William Branham. «Det kan hende at ingen siden Jesus selv har vært bærer av en like stor salvelse,» hevder Johnson. («Momentum», 2012, 62) Samtidig nevner han at Branham hadde en litt «merkelig lære», men bagatelliserer dette, og mener tydeligvis at salvelsen her må overstyre spørsmål om sannhet og lære.
Branham stod for «Jesus only»-læren, eller unitarismen. Han satte læren om treenigheten til side, døpte kun i Jesu navn og mente Jesus var «the superior deity». De fleste trossamfunn i samtidens USA tok oppgjør med og sterk avstand fra Branham og hans lære, som de oppfattet som ubibelsk. Dette gjaldt også Assemblies of God."
En Kundalini-ånd?
Det er nokså tankevekkende at Bethel Church på sin egen YouTube-kanal har stilt spørsmålet i en video om hvor vidt det er en Kundalini-ånd som er aktiv i menigheten. Naturligvis benekter de dette, for en slik åndsmakt er kjent fra det okkulte.
Realiteten er imidlertid at åndsmanifestasjoner som er kjent fra det okkulte de siste tiårene har gjort seg gjeldende også i kristne menigheter. Det beste eksempelet på dette er hva som skjedde i trosbevegelsen. Her var Kenneth Hagin en foregangsmann. Lattervekkelsen i Toronto er gjerne det mest kjente eksempelet.
Bethel Church var inspirert av nettopp denne vekkelsen (se faktaboks). Se også video under med Kenneth Hagin, fra den nevnte lattervekkelsen - samt en video med en sammenligning av åndsmanifestasjoner fra disse "kristne" sammenhengene og i fra det okkulte.
Video: Trosbevegelsen, ved Kenneth Hagin
Video: En sammenligning av åndsmanifestasjoner innenfor "kristne" sammenhenger og det okkulte
Inspirert av Toronto-bevegelsen
Det er som nevnt en offentlig anerkjent sak at Bethel Church er inspirert av Toroto-vekkelsen. Der var Randy Clark en foregangsmann. Han er jevnlig på besøk i Bethel Church, med sitt initiativ som han kaller "Global Awakening".
Under ser du en video med hva Randy Clark kalte for en "invasjon av Den hellige ånd", men det kan vel snarere virke som en invasjon av helt andre åndskrefter.
Video: Randy Clark og hans "invasjon av Den hellige ånd"
En stor utfordring for bedehusene
Aarseth skriver videre i saken på Dagen.no: "Bedehusbevegelsen og de lutherske misjonsorganisasjonene står overfor ett av sine største veivalg i nyere tid. Det rører ved synet på Kristus, mennesket og Bibelen". Her viste han eksplisitt til impulsene fra Bethel Church.
I fotsporene av denne læren følger også mange underlige fenomener, eller åndelige praksiser, som gjør seg gjeldende. «Soaking», «firetunnel» og «healingrooms» er eksempler Aarseth trekker fram. Det er tale om redskaper og teknikker som skal kanalisere «kraften» eller «kraftfeltet», og frembringe overnaturlige resultater.
Video: "Fire tunnel" i Bethel Church, Redding
Aarseth stiller spørsmålet: "Hvordan skal ungdommene våre som møter disse strømningene finne ut hva som rett/galt, sunt/usunt? Skal de stå uten sunn, evangelisk og bibelsk veiledning? Skal hver menighet og hvert bedehus selv måtte ta stilling til disse dype og grunnleggende læremessige forskjeller, uten hjelp fra hyrder og ledere som kan si: «Så sier Bibelen...»? Hva med dem som ikke evner «å skjelne», men begeistret kommer tilbake med «full pakke» i vennegjeng og menighet?"
Kilder
- Tid for oppgjør med Bill Johnson, 2.1.2014. Dagen.no
- Fra Redding til Norge, 4.1.2014. Dagen.no
- Bill Johnson om sykdom og helbredelse, 9.1.2014. Dagen.no
- Når taushet taler, 20.1.2014. Dagen.no
- Om NAR-bevegelsen (Ove Sandvik)