Jesus fortalte i sine endetidstaler at det skulle komme stor forførelse innenfor kristenheten i tiden like før hans gjenkomst. Det er tiden vi lever i nå. Vi trenger derfor å ruste oss for å møte den pågående forførelse som truer våre menigheter i Norge i dag.
Bilde: Unsplash
Det finnes både usunne eller direkte forførende åndsstrømninger i vår tid. Her vil jeg dele noen erfaringer og bekymringer.
- New Apostolic Reformation (NAR)
- Fremmed lære om Jesus
- Den verdsliggjorte kristenhet
- Et usunt tegn- og mirakel-fokus
- Nye åndsåpenbaringer fra vår tids profeter
- Underlige og skremmende åndsuttrykk
- Liberal teologi
- Intellektualisme
New Apostolic Reformation (NAR)
Bildet: YouTube
Mye av det som pågår av vranglære og usunne åndsstrømninger i vår tid finner sammen i en bevegelse som ytre sett kan virke som en fornyelse og forfriskning av kristenheten, men som i realiteten har en mørk bakside. En kan kalle denne bevegelsen for New Apostolic Reformation (NAR).
Her kan boken "Ved en korsvei" til Geir Otto Holmås varmt anbefales. Der skisserer og oppsummerer han de mest sentrale trekkene ved NAR. Det er en svært avslørende og god bok, som kan anbefales på det varmeste.
Forlaget omtaler boken slik: "Blant kristne finnes en dyp lengsel etter vekkelse og at Guds kraft og kjærlighet skal fornye mennesker. Forfatteren deler denne lengselen, men ser med uro på strømninger som invaderer den karismatiske bevegelsen, og som bærer i seg en mentalitet som egentlig er en forvrengning av sann evangelisk karismatikk. Holmås skriver ut fra personlig engasjement og egne erfaringer, og boka er et kall til Åndens folk om å «vende tilbake til de gamle stiene og finne hvile for sin sjel»."
Jeg vil også anbefale en artikkel av Arne Helge Teigen. Der viser han at NAR er en bevegelse som er drevet fram av ytterliggående karismatiske nettverk og menigheter. Som navnet antyder søkes en ny reformasjon av kristenheten, hvor en søker tilbake til slik en tror den første apostoliske tiden var. De framhever moderne "apostler" som skal være bevegelsens fremste åndelige generaler og hærførere. Blant disse lederne er John Arnott (kjent fra Torontovekkelsen i lag med blant andre Rodney Howard Browne) og Todd Bentley.
NAR har også begynt å få et stort nedslagsfelt i Norge. Mange menigheter er under NAR-påvirkning, gjerne uten at en vet om det. Derfor trengs det bevisstgjøring og informasjon for å ruste menigheter og forsamlinger til å stå i mot dette presset.
- Boken "Ved en korsvei" kan f.eks. kjøpes på Lunde Forlag.
- Hør en tale av Geir Otto Holmås om NAR her
Fremmed lære om Jesus
Video: YouTube, Dan Mohler. Eksempel på fremmed lære om Jesus, som mange lar seg inspirere av i Norge
Fremmed lære om Jesus, basert på impulser fra Bethel Church, er noe som sprer seg og gjør en uhyggelige skade i mange norske forsamlinger. Du kan lese om Bethel-teologien i en annen sak her på Såkornet.
Det er en lære som en finner blant noen av de fremste NAR-profetene. Læren utgir seg for å fornye og forfriske menigheten, gjennom å motivere til å "leve som Jesus". Men snarere enn å forfriske, så undergraver den ordet om korset, evangeliet om at Jesus kom som Guds offerlam for å sone våre synder.
Læren framhever det guddommeliggjorte mennesket, og taler vrangt om hvem Jesus er. Han gjøres om til "et menneske i en perfekt relasjon til Gud", snarere enn Gud kommet som menneske. Kort sagt: bak den glansede fasaden, er det en annen Jesus som forkynnes enn Bibelens Jesus Kristus.
Arne Helge Teigen har offentlig advart imot læren fra Bethel Church ("Tid for oppgjør med Bill Johnson". Dagen.no). Jan-Helge Aarseth har også belyst problemet i en sak på Dagen.no. Han skriver blant annet: "Bedehusbevegelsen og de lutherske misjonsorganisasjonene står overfor ett av sine største veivalg i nyere tid. Det rører ved synet på Kristus, mennesket og Bibelen". Her viste han eksplisitt til impulsene fra Bethel Church.
Av profilerte forkynnere som går i motsatt retning har vi Daniel Sæbjørnsen, som taler varmt om impulsene fra Bethel Church, i lag med impulsene fra Hillsong (se kulepunkt under) ("Kraft + kommunikasjon = kjærlighet". Dagen.no, 10.4.2024). Vi ser det også hos andre forkynnere som gir sin tilslutning til blant andre Todd White eller Dan Mohler, som begge meget radikalt forkynner en fremmed lære om Jesus.
- Les mer: Prøv åndene
Verdsliggjort kristendom
Video: YouTube
Den verdsliggjorte kristendom har vind i seilene i vår tid. Det er en type kristen tro hvor en gjerne kan leve omtrent som alle andre mennesker i denne verden, "fordi vi lever under nåden". Dermed har det ikke så mye å si hva vi hører på av musikk, hva vi ser på av film, tv og serier, eller hvordan vi lever.
Det er problematisk dersom kristen forkynnelse over tid og systematisk unndrar seg å kalle konkret til omvendelse fra synd, ugudelighet og verdslighet. Da kan det så lett oppstå en stilltiende aksept for et verdsliggjort kristenliv. Når dette kombineres med en lovsangsstil som framelsker tekster som er repeterende og suggererende, over temaet at en "ærer Gud", "vil gi hele livet sitt til Gud", "vil tilbe av all kraft", eller lignende - så kommer Jesu ord nær: "Dette folket ærer meg med leppene, men deres hjerte er langt borte fra meg", Matt 15:8.
I en del kristne ungdomsmiljøer ser en i tillegg at denne verdens populærmusikk, f.eks. av Beyonce, spilles og framelskes på kristne ungdomsarrangementer. Dette skjer gjerne i kombinasjon med at det spilles lovsang fra Hillsong, Bethel Church, og lignende. Det er alt sammen små puslespillerbrikker i et bilde som samlet trer fram av en verdsliggjort kristenhet.
Et eksempel til advarsel: Hillsong
Megakirken Hillsong er nærliggende å trekke fram her, som et studie i et verdsliggjort kristenliv. Brian Houston trakk seg i 2022 ut av rollen som global hovedpastor i Hillsong etter avsløringer om upassende oppførsel. Han har senere også avslørt at han ble tatt i fyllekjøring. Bevegelsens største kjendispastor, Carl Lentz, går for sin del i terapi for å klare å slutte å drikke. Det er også på det rene at han har vært utro mot sin kone. Det er også en sak om en ungdomspastor som opptrer naken på scenen, riktig nok i skjul bak sin gitar. Alle disse sakene vitner om hvilken livsstil som aksepteres i disse miljøer.
Grenselinjene imot synd og ugudelighet synes å være svake eller nærmest fraværende. Denne lovløshet, kombinert med de tidvis repeterende og suggererende lovsangene, gjør Hillsong til et eksempel som burde være til advarsel for oss - snarere enn noe vi lar oss inspirere av.
Et usunt tegn og mirakel-fokus
Bildet: Impuls 2024, fra avisen Vårt Land
Det er ingen tvil om at både helbredelser og tegn hører med til den kristne menighet - som jo er Jesu kropp på jord. Det nye testamentet viser oss klart og tydelig at tegn og mirakler var en del av Jesu gjerning. Vi hører stadig om slike tegn i kirkehistorien, spesielt der Guds rike går fram på nye områder. I en forsamling hvor mennesker lever nær Jesus, vil det forekomme både helbredelser og andre inngrep fra Gud i hverdagslivet.
Men det er en stor avstand fra en slik erkjennelse til noen av de bevegelser som vi ser i vår tid - hvor tegn og mirakler nærmest kan skrives ut på blå resept. Her trenger vi å ha minst to tanker i hodet samtidig.
Den tyske teologen Kurt Koch satte seg grundig inn i mennesker som var berørt av okkultisme, og han advarte imot at en del hvit magi skjer under dekke av å være kristent, men det henter sin kraft fra helt andre steder. Denne advarselen passer også å nevne i møte med vår tids usunne tegn- og mirakel-bølge. Helbredelser kan være uttrykk for hvit magi snarere enn en bibelsk basert praksis med å be for syke. Men her trenger vi å bruke skjønn. Vi trenger å prøve åndene.
- Les mer: Trolldommens fare, tale av Ove Heradstveit
Nye åndsåpenbaringer fra vår tids profeter
Bilde: YouTube
Det finnes mennesker i Norge idag som omtales som vår tids profeter. Det hele skjer kombinert med lovnader om tegn og under, og under et dekke av å være særlig åndsfylt. Et eksempel er gjennom den årlige profetkonferansen (se bildet over).
Det er ikke per definisjon umulig at Gud reiser opp profeter i vår tid. Ånden deler tross alt ut nådegaver og kall som Han vil. Men vi er kalt til å prøve åndene og til å prøve profetiske budskap. Jeg mener at det er spesielt viktig å vurdere hvor vidt læren holder mål. Er "ordet om korset" i sentrum (jf. 1. Kor 2:2), altså læren om Jesu forsoningsverk for oss på korset?
Det som er helt sikkert er at vi trenger å "prøve" budskapene fra selvoppnevnte profeter. For Jesus var tydelig på at mange falske profeter skal oppstå i tiden før hans gjenkomst.
Underlige og skremmende åndsuttrykk
Video: Kenneth Hagin
I enkelte kristne kretser forekommer det åndsuttrykk som vanskelig kan beskrives som annet en underlige og skremmende.
Dette er et stort tema som kunne vært verdig en bok eller flere. Så her tar jeg et eksempel, som kan være med på å belyse problematikken: Jeg var en gang vitne til et såkalt "Abba-rop" på et kristent møte. Det skulle være tegn på en særlig salvelse. Den viste seg ved at personen som hadde salvelsen plutselig satte i et høyt rop. Det skjedde etter vedkommendes eget vitnesbyrd utenfor hans kontroll. Det var skremmende å være vitne til, da enhver som var til stede kvapp til. Det var i realiteten et redselsfullt skrik.
I noen miljøer er det mange slike og lignende åndsuttrykk. De hevdes å være Den hellige ånd. Snarere enn å dyrke fram slike uttrykk, mener jeg at mennesker burde få forbønn og hjelp til å komme i frihet fra "salvelser" som gir underlige og skremmende åndsuttrykk.
Falle i ånden
Et enkelt kjennetegn som gjør at varsellampene bør blinke rødt er når forkynnere forteller om at mennesker faller i bakken når de blir bedt for. De mener at det er Den hellige ånd, men hva om det snarere er uttrykk for helt andre åndskrefter? Se video under for eksempler på hvordan det å "falle i ånden" kan arte seg. Det er utvilsomt åndskrefter i sving, men hvilke ånder?
Video: YouTube, Rodney Howard Browne.
Andre eksempler på hvordan usunne åndsuttrykk kan gis rom, er når forkynnere eller andre som tar ordet i en forsamling oppfører seg på en måte som virker skremmende. Det kan f.eks. være gjennom høye rop, ukontrollert atferd, og lignende. Her på Såkornet finner du videoer med flere amerikanske predikanter som slipper til underlige og skremmende åndsuttrykk. Her er noen eksempler: Kenneth Hagin. Todd Bentley. Benny Hinn. Heidi Baker.
Liberal teologi
Bilde: Den norske kirke, Facebook
Den liberale teologien trenger vel knapt å nevnes her. Men for ordens skyld tar vi det med. Det er tross alt den åndsstrømning som preger store deler av folkekirken. Dette er den åndelighet hvor en gjerne vil kalle seg kristen, men uten egentlig å underordne seg Guds Ord, Bibelen.
Det er i vår tid høy bevissthet rundt den liberale teologien når det gjelder spørsmålet om å velsigne homofilt samliv. Liberal teologi setter til side Bibelens ord om at det seksuelle samlivet hører til i ekteskapet mellom mann og kvinne.
Andre uttrykk for liberal teologi går imidlertid mer under radaren. Et eksempel er spørsmålet om tjenestedeling mellom menn og kvinner (les: kvinnelige prester, pastorer, hyrder); benektelse av at det Bibelen kaller helvete er en realitet; eller ganske enkelt at en underslår Bibelens autoritet.
Intellektualisme
Bilde: Unsplash
Hittil i denne saken har jeg skrevet en del om usunn karismatikk, samt noe om liberal teologi. Det er imidlertid enda et område innenfor kristenheten som bør advares imot. Nemlig den type kristendom som glir over i intellektualisme - hvor troen handler om å ha de rette meningene - snarere enn om selve hjerteforholdet til Jesus.
Ulike menigheter kan være sårbare for henfallenhet til en intellektuell (men død) tro. For kristen tro er mer enn å "rense kopper og kar utvendig" (Matt 23:25). Det er ånd og liv. Men der hvor det indre livet med Gud mangler, kan ytre handlinger og handlemåter være med på å gi en falsk trygghet. For "om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til", Rom 8:9.
Dag Risdals advarsel om en tro som finner trøst i å ha de rette meninger
Forkynner Dag Risdal skrev om intellektualismen på følgende måte:
"Gjennom vårt personlige forhold til Frelseren, Jesus, føres vi inn i en åndelig strid med omverdenen (...) Denne striden foregår på en usynlig måte, men likevel uhyggelig realistisk! Vi befinner oss ikke i et nøytralt tomrom, men i kamp med forførende åndsmakter! Jo mer Jesus får innflytelse over ditt liv, dess mer intens vil striden bli for deg! Fordi du er kristen og vil tro på Jesus, vil du erfare sjelefiendens stadige angrep mot deg! (...)
I denne striden gjelder det desto mer å klynge seg til Guds løfter om Jesu seier på korset. (...) I et åndshistorisk perspektiv er det her gjort forsøk på å belyse forskjellige sider ved denne striden. Samtidig vil det gå opp for oss at mot avslutningen av denne tid - før Jesus kommer igjen - vil åndskampen tilspisse seg stadig mer: "Men ve jorden og havet! For djevelen er steget ned til dere i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid" (Åp 12:12).
Under studiet av dette emnet har en ny side ved striden gått opp for meg, nemlig at den største fare i dag er kanskje verken liberal teologi eller karismatiske strømninger, men rett og slett intellektualismen. For her kan forstand og tenkning om bibelske og teologiske spørsmål komme til å dominere foran hjerte- og trosforholdet til Jesus!"
I møte med denne dype skade i kristenheten trengs det at Guds Hellige Ånd får avsløre problemet - den døde tro, eller den tro som er i ferd med å dø. Da kan også Guds ord få gjøre levende. "Derfor heter det: Våkn opp, du som sover, stå opp fra de døde, og Kristus skal lyse for deg", Ef 5:14.
Ludvig Hopes advarsel om tro som ikke vises i et rett liv
Også Ludvig Hope advarte imot den intellektuelle troen, allerede i 1914. Da skrev han:
"Mot enden av denne tidsalder vil det (...) bli stadig verre å holde ut som en sann og sunn kristen.
På tross av at striden mellom godt og ondt vil bli sterkere jo lenger det lider, vil den sikkert ikke bli så «fysisk» og «rå» som før. Tidens syn og åndsmakt vil gjøre slutt på kjetteri, fengsel og galge. «Tro og lær det du vil», passer for vår tid. Åndsfrihet vil vinne fram til seier, både den kristelige og den allmenn-menneskelige.
Av den grunn blir striden for vårt gudsliv på en spesiell måte åndelig. Sluttstriden i Guds rike, før Kristus kommer igjen, vil stå i hjertedypet hos den enkelte kristne mer enn noen gang før. Åndsmakt vil reise seg mot åndsmakt, kamp mellom tanke og tro, mellom religiøsitet og liv i Gud. Den som venter fienden der, vil ikke vente forgjeves. Det vil bli bruk for Guds fulle rustning.
Vi gjør vel i å minne hverandre om at rustning og stridsmåte i satans hær vil bli så lik Guds hær, at selv de utvalgte skal forføres, om det er mulig (...)
Her inne, dypt i vår sjel, vil storslaget stå i det tjuende århundre – i tidens kveld."
"Jeg vil nå prøve å skildre den avveien jeg tror spesielt lekfolket i vår tid lett kommer inn på. Den vil jeg kalle lekfolkets avvei.
Den ene [handler om troen på at] synden er helt utrenset, ikke bare som skyld, dom og straff, men roten til alt det onde i oss er borte.
Så noen ord om den andre avveien som vårt lekfolk står i fare for å komme inn på. Det er nok helst der vi som her er samlet lettest farer vill. Vi er ikke rasjonalister. Heller ikke lærer vi syndfrihet. Vi forkaster ikke læren om synd. Det er ikke læren som er gal, men det er livet vårt som er kommet i et motsetningsforhold til læren. Vi lærer om synden med vår munn, men unnskylder den samme synden i vårt eget hjerte og liv. Og der hvor synden blir unnskyldt, er den ikke lenger syndig. Der stanser helliggjørelsen. Der blir ordet om synd og nåde bare snakk.
Dette strømdrag er også sterkt, kanskje sterkere enn vi aner. La oss rystes og be Gud om lys og kraft i livets strid."
Alle disse temaene peker på aktuelle problemer i norsk kristenliv. Forførelsen er stor, men mange synes å tro og mene at alt er i skjønneste orden. Noen (mange?) av de som framelskes som "stjerner" innenfor kristenheten, kan ved nærmere ettersyn vise seg å være det stikk motsatte: Falske profeter!
Har du et hyrdeansvar i din forsamling eller på en annen måte i Guds menighet, ta gjerne kontakt for å ha en dialog over emnene som er tatt opp i denne saken.