Åp 03:07-13. Filadelfia. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge

    Åp 03:07-13. Filadelfia. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge

    Menigheten i Filadelfia er et ideal som vi burde strekke oss etter. De hadde i sannhet tatt vare på Guds ord, og derfor lover Gud å bevare de gjennom den tid av prøvelser som skal komme over hele jorden.

    Bilde: Unsplash

     

     

    Jesus taler vennlig til menigheten i Filadelfia, og vi får et av Bibelens fineste løfter i forhold til Guds makt her på jord. Det står at Gud er "han som åpner, så ingen kan stenge, og stenger, så ingen kan åpne". Det er trygt å høre en slik Gud til! Da blir det ikke frykt og mismot som skal prege kristenlivet!

    Det er nettopp her noe av poenget ligger i den oppmuntrende dommen som Filadelfia får: Nemlig at de har en så stor Gud! 

     

    Du har liten kraft

    For når Jesus sier at "du har liten kraft", så står ikke dette i et motsetningsforhold til at den som har Ånden har "krafts, kjærlighets, og sindighets Ånd" (2. Tim 1:7). Slik sett er det ingen sann kristen menighet som har mangel på Åndens kraft - men at de har liten kraft i seg selv, ja, det er noe annet. 

    En kan kanskje oppsummere det slik: Det er forskjell på å være fattig i ånden - og fattig på Ånden.

    Vi kan her minne om menigheten i Efesos som var en nidkjær menighet, som gjerne kan ha framhevet sin egen fattigdom i ånden som et hedersmerke. Men Gud hadde i mot de at de hadde forlatt sin første kjærlighet, og de var selv blitt kjærlighetsløse. Og som vi vet: Åndens frukter er kjærlighet, glede, fred, langmodighet og så videre (Galaterbrevet 5).

    At Filadelfia har liten kraft, eller hvor en er fattig i ånden, betyr ikke at det er en menighet som er fattig på Åndens frukter. Snarere er vel poenget at en er liten i seg selv, helt avhengig av Gud, at en blir værende i en sann og levende tro på Jesus Kristus som frelser og herre. 

     

    Vitnetrang

    Og "du holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn" er den ros de får! Vi blir her minnet om ordene til Jesus: "For den som skammer seg over meg og mine ord, ham skal også Menneskesønnen skamme seg over når han kommer i sin og sin Fars og de hellige englers herlighet", Luk 9:26. I Filadelfia har de ikke unndratt seg det offentlige vitnesbyrd om at Jesus er herre!

    Vitnetrang er dermed et kjennetegn hos denne menigheten. Det er altså ikke en menighet som har nok med seg selv. En åpnet dør viser her til Gud lar menigheten ha framgang i å forkynne Guds ord. 

    Bibelen sier mye om åpne dører:

    • Gud har lovt å sprenge dørene foran oss. «Jeg vil gå fram foran deg, og bakker vil jeg jevne. Dører av kobber vil jeg sprenge, og bommer av jern vil jeg hogge i stykker», Jes 45:2.
    • Døren til frelsen går gjennom Jesus. "Jeg er døren. Om noen går inn gjennom meg, skal han bli frelst", Joh 10:9. "Jesus sier: (...) Ingen kommer til Faderen uten ved meg", Joh 14:6.
    • Jesus var tydelig på at de skriftlærde stengte døren til himmelriket for mennesker som ellers kunne ha kommet til tro. "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (...) Utvendig, i folks øyne, ser dere rettferdige ut, men innvendig er dere fulle av hykleri og urett", Matt 23:13+28.

    Alt i alt er Jesu dom at han vet om disse menighetens gjerninger, og at han har satt foran dem "en åpnet dør, som ingen kan stenge". Dette løftet er usigelig flott! Vi vet jo at enhver sann menighet, og enhver sann kristen, er et yndet bytte for sjelefienden - Djevelen. Men hvor rasende han enn måtte være på disse sanne kristne, så er hans makt til å røre dem meget begrenset, fordi når Gud "åpner, så kan ingen stenge".

     

    Satans synagoge

    Disse poengene henger nært sammen med det neste som vi leser i avsnittet, nemlig at menigheten skal bli gjestet av Satans synagoge. Det er nok ikke med gode intensjoner disse går inn i menigheten. Satan betyr jo motstander, og vi forstår at det her handler om tilsynelatende rettroende mennesker som går i møte med sine meningsmotstandere i Filadelfia. Disse oppviglerne "sier de er jøder", men uten å være det.

    Altså er deres eget vitnesbyrd om sin egen fortreffelighet falskt! Det er underlig å se hvilket løfte menigheten i Filadelfia fikk omkring disse forvendte menneskene. 

    Vi leser at de skal "komme og kaste seg ned for dine føtter". Altså: disse angivelig rettroende menneskene, som fører kampanje imot Jesu sanne venner, har nok trodd at de skulle seire - men her møter de seg selv i døren. Istedenfor å lykkes med å ydmyke menigheten i Filadelfia, er de selv som blir ydmyket.

    Ja, det står at de skal "forstå at jeg har elsket deg". Vi aner at det her er snakk om en skjellsettende opplevelse, hvor det plutselig går opp for disse menneskene at: "Ve meg, jeg forfølger jo Jesus!" (Apg 9:5). Men slik Paulus også forstod dette i tide, og fikk vende om, kan vi også ane at disse personene fra Satans synagoge får et overraskende, og livsforvandlende, møte med sannheten.

    Dette minner oss om at mennesker som opptrer som våre fiender her i tiden i realiteten slett ikke er våre fiender. Jesus ba oss om å be for mennesker som forfølger oss. Av og til skjer jo nettopp underet at de som forfølger den kristne menighet selv blir møtt av Jesus og vender om. Paulus var et eksempel på dette! Menigheten i Filadelfia skal få oppleve det samme!

     

    Bevart gjennom prøvelser

    Den siste delen vi skal se på handler om det løftet menigheten i Filadelfia får rundt endetidens mange prøvelser. Guds vitnesbyrd er at Filadelfia-menigheten har tatt vare på hans ord. Derfor skal Herren selv bevare menigheten "gjennom den tid av prøvelser som skal komme over hele verden", hører vi.

    Det er et fantastisk løfte! Selv om det i den siste tid før Jesu gjenkomst vil være mange kristne som må gå i fengsel eller miste livet for Jesu navns skyld, forstår vi fra ordene til menigheten i Filadelfia, at de vil få en spesiell beskyttelse.

    Ja, de loves den levende Guds egen beskyttelse i en vanskelig tid! De loves en åpen dør, som ingen kan stenge. Hvordan Gud skal bevare denne menigheten, står det ikke spesifisert her. Om de skal hentes ut av den store trengsel, eller føres gjennom denne, står det heller ikke noe om. Så alt dette skal vi få slippe å spekulere i.

    La oss heller takke Gud for de trøsterike ord han her deler ut til de som av hjertet tar vare på hans hellige Ord!

    Sendebrevet avslutter med en bydende formaning om å virkelig å høre hva Jesus har å si til menighetene: "Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!"