Åp 06:01-08. De fire hester - fire straffedommer

    Åp 06:01-08. De fire hester - fire straffedommer

    De fire hester varsler fire straffedommer fra Gud, som kommer i tur og orden innover verden i tiden før Jesu gjenkomst. Ser vi en begynnende oppfyllelse av disse profetier i våre dager?

    Bilde: Unsplash

     

     

    Vi har nå fullført den delen av Åpenbaringsboken hvor Johannes får se inn i himmelen, imot han som sitter på tronen.

    Nå har synet begynt om hva som skal skje på jorden i framtiden. Det som skjer her har sitt gammeltestamentlige forbilde i Esekiels bok: "For så sier Herren Gud: Selv om jeg sender mine fire onde straffedommer over Jerusalem – sverd, sult, villdyr og pest – for å utrydde både mennesker og dyr av byen, skal en rest av overlevende likevel bli igjen der, sønner og døtre som skal føres ut", Esek 14:21-22.

    Det tales i Esekiels bok om de fire straffedommer: sverd, sult, villdyr, og pest - og det er mye som tyder på at disse fire hestene i Åpenbaringsboken representerer nettopp de samme straffedommer.

     

    En Gud som straffer

    Det er tankevekkende å lese Johannes Åpenbaring. Vi møter en hellig Gud som straffer en ugudelig verden. Hele Israels historie er en anskuelsesundervisning om at når folket faller ifra sin Gud, så blir konsekvensen at Gud straffer land og folk. Et eksempel: "Israels barn gjorde det som var ondt i Herrens øyne. Og Herren ga dem i midianittenes hånd i sju år. Midianittenes hånd lå tungt på Israel", Dom 6:1-2.

    Vi ser også av israelsfolkets historie at hensikten med straffedommene var å bringe folket til omvendelse. "Israel ble rent utarmet av midianittene.Da ropte Israels barn til Herren", Dom 6:6. Gud ønsker nemlig å vise barmhjertig. Han ønsker å velsigne. Men han vil ikke velsigne lovløshet og frafall. Når israelsfolket vendte om, forbarmet han seg over folket, og han fridde de ut fra den straff som han selv hadde ført over dem. 

     

    Du skal frykte Herren din Gud

    Norge har i lange tider vært et kristent land, og vi har fått oppleve Guds velsignelse. I år etter år har Norge blitt kåret til verdens beste land å bo i.

    Det minner oss om Guds løfte til israelsfolket: "Du skal frykte Herren din Gud så lenge du lever, og holde alle hans bud og forskrifter som jeg gir deg, både du og din sønn og din sønnesønn, og du skal få et langt liv. Hør da, Israel! Legg vinn på å leve etter dem! Da skal det gå deg vel. Dere skal bli tallrike, slik som Herren, dine fedres Gud, har lovet deg, i et land som flyter av melk og honning", 5. Mos 6:2-3.

    Her i Norge har vi fått oppleve en moderne oppfyllelse av disse ord. Men mer og mer har det norske folket beveget seg bort i fra Guds Ord som en autoritet. Med loven i hånd har omtrent 625,000 aborter blitt utført i Norge etter loven om selvbestemt abort ble iverksatt i 1978. Lovverket i Norge beveger seg stadig lengre bort ifra de bibelske sannheter om at mennesket er skapt i Guds bilde, til mann og kvinne.

    Jo lengre vi beveger oss bort i fra de lover og bud som Bibelen angir, jo mer er det sannsynlig at vi vil få oppleve Guds straffedommer i vårt land og folk.

     

    Et avskrekkende eksempel

    Petersbrevet har stor relevans for vår tid. Her leser vi om det å leve som hellig i et hedensk folk, og om at Gud straffer synden.  "Byene Sodoma og Gomorra dømte han til ødeleggelse og la dem i aske; han gjorde dem til et avskrekkende eksempel for dem som senere ville leve et ugudelig liv. Men han reddet den uskyldige Lot, som led under det umoralske liv de hemningsløse menneskene førte der. Ja, denne rettskafne mannen som bodde midt iblant dem, pintes dag etter dag helt inn i sin rettferdige sjel når han så og hørte alt det onde de gjordeHerren vet altså å utfri de gudfryktige av prøvelser, men å holde de onde i forvaring inntil straffen på dommens dag", 2. Pet 2:6-9.

    Altså ser vi at kallet til å leve hellig ikke blir annulert av at synden i folket vårt blir stor. Snarere tvert imot: Når en lever i et hedensk land som dyrker avgudene, så har vi klare bibelske eksempler på at en som Guds folk leve hellig - at vi må skille oss fra vårt folks urenhet - for ikke å bli rammet av Guds rettferdige straff over synden. 

    Jesu klare formaning er at vi må våke og be. "Våk hver tid og stund, og be om å få kraft til å komme velberget fra alt dette som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen", Luk 21:36.

     

    Politisk seier i forbindelse med pest

    Med dette som utgangspunkt skal vi nå se på apostelen Johannes sitt syn av disse fire hestene, som hver representerer en straffedom. Det begynner med en hvit hest. Betydningen kan ikke vites sikkert, men det synes å være snakk om noe som skjer på den politiske arena. Det er nemlig en som rir fram med seier. At det er en hvit hest kan tyde på at det skjer under "falskt flagg". Det kan se så fint ut, men sannheten bak dette fine er at det er en straffedom.

    En oppfyllelse av profetien?

    Kan det være at vi akkurat har sett profetien om denne hvite hest bli oppfylt for våre øyne? 

    Det står om han som red hesten at det blir gitt ham "en krone" (i vår oversettelse står det seierskrans). Den pandemi vi nettopp gjennomlevde her i verden, og som stengte ned samfunnet vårt fra 12. mars 2020, bar navnet "corona", som betyr krone. Det som skjedde snudde opp-ned på vår politiske verden her i Vesten - på den måten at det ble gjennomslag for totalitære inngrep i menneskers liv.

    De tiltakene som nå plutselig fikk gjennomslag var på dette tidspunktet uhørt - men nå er det ikke lenger fremmed for Vestens mennesker at våre egne regjeringer skal få tvinge oss til lydighet i spørsmål som tidligere har vært omfattet av den frihet vi har sett på som innlysende i et demokrati.

    At den hvite hest skulle ha med pest å gjøre har vært skjult for våre øyne inntil vi fikk se det som kan være oppfyllelsen av profetien. Men referansen mellom den hvite hest og nettopp "pest" ligger skjult mellom linjene. For i vers åtte leser vi en oppsummering om de fire hestene: "De fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød og pest og ved jordens ville dyr". Underforstått: med sverd er den røde hesten, med hungersnød er den svarte hesten. Da står vi igjen med to hester (den første og den siste, altså den hvite og den gulbleke) og to plager (pest og villdyrene på jorden).  

    Gitt at den hvite hesten representerer en politisk seier i forbindelse med pest (noe som må tas med alle forbehold), kan vi nylig ha sett en begynnende oppfyllelse av profetien! To ting som taler for denne fortolkning av profetien om den hvite hesten er at: 

    • Omfanget av pandemien var enormt. Den "fikk makt over" milliarder av mennesker på jorden, enten gjennom smitte, begrensende tiltak, eller begge deler.
    • Denne politiske seier er en forutsetning for en annen profeti i Åpenbaringsboken, som handler om at det vil bli innført et merke som man blir tvunget til å ha på sin høyre hånd eller i pannen, og de som ikke har merket får verken kjøpe eller selge (se Åp 13:17-18).

     

    Guds rikes framgang

    En alternativ tolkning

    En annen måte å fortolke den hvite hesten på er at dette synet representerer den sannhet som er at evangeliet seirer. Om dette skriver forkynner Kurt Hjemdal i sin bok "Jesu gjenkomst. En gjennomgang av Johannes' Åpenbaring" det følgende: "Rytteren på den hvite hesten er symbol på alle som er gått ut med evangeliet. Den hvite hesten møter vi igjen i Åp 19:11, og da er det uten tvil Jesus som rir på den. Han er allerede i full virksomhet gjennom alle sine vitner. I sin tale om de siste tider sier han: 'Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme' (Matt 24:14)".

    Det er vanskelig å vite sikkert hva som er riktig tolkning av den hvite hesten. Ofte har Guds ord "dobbel bunn", som vil si at det ligger én grunnleggende sannhet i profetiene, en sannhet som er evig og uforanderlig - men samtidig kan profetiene vise til en konkret hendelse i tiden. 

    Kort sagt holder vi det her åpent om den hvite hesten i Johannes sitt syn representerer en straffedom, som angitt i den første tolkningen, mens vi frimodig kan slå fast at evangeliet skal forkynnes til hele verden. Dette har Jesus sagt, og derfor står det fast. At rytteren på den hvite hest rir fram med seier, minner oss om at Jesus er seierherren, og seieren skjedde på Golgata kors.

     

    Freden på jorden tas bort

    Den røde hesten er mindre vanskelig å tolke. Ja, her gis tolkningen av seg selv. Den "fikk makt til å ta freden bort fra jorden, så folk skulle slakte hverandre ned; og det ble gitt ham et stort sverd".

    Altså denne hesten rir fram med krig. 

    En begynnende oppfyllelse av profetien?

    Nå er det heller ikke utenkelig at det som skjedde i starten av 2022 kan være en begynnende oppfyllelse av denne profetien. På dette tidspunktet hadde allerede pandemien herjet i verden i to år. I februar går den russiske staten til angrepskrig imot Ukraina.

    Vi merker oss at det er tale om en rød hest. Dette samstemmer med at den russiske hær går under navnet "den røde armé". Og på vent står flere andre "røde land" (altså kommunistiske stater), som i Guds time kan slippes løs til tilsvarende krigføring: Den kinesiske stat, og den Nord-Koreanske. Det gjenstår å se.

    At profetien om den røde hesten kan være i gang, ser vi også av den kjensgjerning det er at Dimitri Medvedev, en nær alliert av Vladimir Putin, nylig var ute i media og advarte om at de fire rytterne fra Åpenbaringsboken er på vei (!). Han henviser her til det tilsynelatende uløselige motsetningsforholdet mellom Russland og Vesten.

    Hvor vidt situasjonen idag vil vise seg å bli en full oppfyllelse av profetien om den røde hest hører framtiden til. Kanskje nærmeste framtid!

     

    Hungersnød og dyrtid

    Også for den tredje hest, den svarte hesten, er tolkningen nokså selvinnlysende. Det står om denne at "han som satt på den, hadde en vekt i hånden. Og jeg hørte likesom en røst inne blant de fire vesener: «En liter hvete for en daglønn! Tre liter bygg for en daglønn! Men oljen og vinen må du ikke skade.» 

    Det har i mange år vært en forventning til at oppfyllelsen av denne profeti skal være knyttet til en situasjon hvor det blir svært dyrt med mat. Som vi leser her, skal prisene på mel (hvete og bygg) stige kolossalt. 

    En mulig oppfyllelse av profetien

    Om enn vi ikke har sett oppfyllelsen av denne profetien ennå, så kan vi si at foranledningen til profetien er blitt oppfylt. Det siste året har det nemlig blitt forutsagt i media at det som her profeteres om kan komme til å skje i nær framtid. 

    1. mars i år leste vi at "Krigen i Ukraina kan føre til kornmangel og matvarekrise". Det nevnes i denne saken på nrk.no at "Hveteprisene er nå de høyeste vi har hatt noensinne i verden". Det skulle få hårene til å reise seg på hodet når vi leser en slik sak, gitt at mye tyder på at vi har gjennomlevd en begynnende oppfyllelse av profetiene knyttet til de to første hestene. 

    At dette kan føre til hungersnød er også anerkjent i mediene. Vi kan lese det følgende i denne saken 3. juni i år: "FNs matvareprogram slår alarm om hungersnød i verden som følge av Ukraina-krigen". Det er spesielt verdens fattige land som står laglig til for å bli rammet, noe som fort kan stemme med ordlyden her i Åpenbaringsboken: "Men oljen og vinen må du ikke skade". Dette kan komme til å bety at de rike landene klarer seg på et vis. De får tak i mat, men det blir bare langt, langt dyrere enn før!

    Det er dermed også interessant å se at dyrere matvarepriser har vært noe av en hovedsak i denne høstens nyheter i Norge, med stor bekymring for framtiden. "Største prishopp fra mai til juni på 40 år – og dyrere skal det bli" kunne vi lese i juli i år.

    Denne profetien må imidlertid sies å ikke ha kommet til sin fulle oppfyllelse. Men i Guds time skal den oppfylles i tråd med det som Gud har forutsagt skal skje.

     

    Alt sammen sammen: Døden

    Den gulbleke hest er dypt skremmende. Det står om denne at "rytterens navn var Døden, og dødsriket var i hans følge."

    Oppfyllelsen av denne profetien synes å handle om at de fire straffedommer som hver av de fire hestene representerer nå kommer sammen i en felles plage. Det står jo om dette: "De fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød og pest, og ved hjelp av jordens villdyr."

    Denne samtidighet i plagene har et voldsomt nedslagsfelt. "De fikk makt over fjerdedelen av jorden". Det er snakk om milliarder av mennesker som rammes.

    Det er på dette tidspunktet at vi ser likheten med ordene i Esekiel 14: "...jeg sender mine fire onde straffedommer (...) sverd, sult, villdyr og pest". Den røde og svarte hesten er knyttet henholdsvis til sverd (krig) og sult. Når vi så legger til grunn at den hvite hesten fikk sin mulige oppfyllelse i forbindelse med en politisk seier knyttet til pest - ja, så blir den siste plagen som kommer fram gjennom den gulbleke hesten knyttet til "jordens villdyr".

    Vi merker oss også at påstanden "ved hjelp av jordens villdyr" ikke har en innlysende fortolkning. På hvilken måte de ville dyr skal gå inn i det totale bildet med at døden og dødskreftene skal "få makt over" svært mange mennesker, er for oss ikke åpenbart å se klart akkurat nå.

    Her gjelder det derfor å holde fast på den sannhet som Jesus legger til grunn når han snakker om profetiene: "Og nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer", Joh 14:29.